Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Gode beslutninger kræver grundig analyse

​​​​​Af Claus Thorhauge

 

Skandinaviens største charterflyselskab, der betjener Spies, finske Tjaereborg og Ving i Sverige og Norge, har et fundamentalt princip om at træffe store beslutninger på baggrund af kolde facts. I to vidt forskellige sammenhænge bad Thomas Cook Airlines Scandinavia derfor NNIT om at undersøge nye it-løsninger. Begge gange var resultaterne overraskende. Thomas Cook er fælles koncern for rejsebureauerne Ving, Spies, Tjaereborg, svenske Globetrotter og hotelkæderne Sunwing Family Resorts og voksenhotellerne Sunprime. 
Hovedsædet for rejsearrangørerne ligger i Stockholm, og det fælles flyselskab, Thomas Cook Airlines Scandinavia, holder til i Københavns Lufthavn. Koncernen har datacentre i både Danmark og Sverige, hvor det danske datacenter skulle konsolideres.
”Det ville være naturligt at slå de to landes datacentre sammen. Vi havde på fornemmelsen, at det ville skabe synergi”, fortæller it-manager for flyselskabet, Jesper Weyen.
Men Thomas Cook arbejder ikke ud fra fornemmelser. Der skal fakta på bordet, før der bliver taget en beslutning.
”Det er en grundlæggende del af vores organisation og firmakultur. Som flyselskab er vi regelstyret. Vi gør ikke noget spontant,” understreger Jesper Weyen.
Derfor satte Jesper Weyen​ ​i samarbejde med sin svenske kollega fire parametre op, som skulle blive bedre ved sammenlægningen. De kiggede på performance, tilgængelighed, sikkerhed og brugeroplevelse. Og for at få en uvildig vurdering satte de NNIT på opgaven.
”De gik ualmindelig professionelt og systematisk til værks, og vi fik en rigtig god rapport, der viste​ nogle af de områder, vi skulle fokusere på og hvor vi kunne forbedre vores setup,” siger Jesper Weyen. 

Konsolidering af erp-systemerne​

Thomas Cook bad også NNIT om assistance i en helt anden sammenhæng. På grund af opkøb og sammenlægninger var Thomas Cook endt med tre Navision-versioner til forskellige opgaver i organisationen: Økonomi, Airshoppen (selskabets taxfree shop) og den centrale lagerstyring. Koncernen valgte at bruge anledningen til at kigge bredt ud i markedet efter alternative erp-løsninger. Også denne gang med NNIT som rådgiver.
”NNIT gik i gang med at undersøge forretningsprocesserne i de forskellige systemer. De gennem-førte blandt andet kvalitative interviews og sammen lavede vi et scorecard med 48 parametre, som vi prioriterede,” forklarer Jesper Weyen.
Han understreger, at processen var uafhængig af konkrete it-løsninger, fordi Thomas Cook åbent ville undersøge, hvilke leverandører og systemer der kunne understøtte koncernens behov. Ud fra en bruttoliste på 17 muligheder valgte NNIT og Thomas Cook at gå videre med fem løsninger.​
”NNIT stillede en seance til rådighed med en analytiker fra Gartner, hvor de gav et overordnet billede af, hvordan erp-markedet kan se ud i fremtiden. Det var en bonus, der gav ekstra overblik og indsigt,” siger Jesper Weyen.​

Trumf i slutspillet​

Både undersøgelse af datacentre og erp-løsninger nåede overraskende til den samme konklusion. Begge projekter endte med, at Thomas Cook valgte at fortsætte med de bestående løsninger. Altså fortsætte med et datacenter i både Danmark og Sverige, ligesom koncernen valgte at fortsætte med Microsoft Dynamics NAV, men i en ny og fælles version. NNIT’s analyse viste, at en sammenlægning af de to datacentre kun ville forbedre to ud af de fire parametre: Sikkerhed og tilgængelighed.
”Vi risikerede, at performance og brugeroplevelsen ville blive dårligere. Og så ville det endda blive dyrere,” forklarer Jesper Weyen.
I sidste del af processen med at vælge mellem erp-systemerne viste det sig, at der var store besparelser at hente ved at opgradere de eksisterende licenser på Microsoft Dynamics NAV.
”Der var et stærkt opløb mellem løsninger baseret på Epicor, Oracle og de to Microsoft Dynamics-løsninger AX og NAV. SAP trak sig undervejs. NAV er et informeret valg og en velovervejet beslutning – både ud fra forretningsmæssige og it-mæssige krav. Og så var der mange penge at spare ved at konvertere de oprindelige licenser,” fortæller Jesper Weyen.​ 

Godt grundlag for udvikling​

Nogle vil måske mene, at Thomas Cook ikke er kommet et skridt videre. Men sådan ser it-manager Jesper Weyen ikke på det. ”Vi har fået nogle gode analyser, og vi har fået sikkerhed for, at vi gør det rigtige. Og så giver rapporterne et godt grundlag for den fortsatte udvikling,” siger it-manageren​.
Siden NNIT’s analyse af datacentrene gik i gang for et par år siden, er Thomas Cook Airlines Scandinavia blevet integreret i Thomas Cook Group Airlines med tyske Condor samt flyselskaberne Thomas Cook Airlines i England og Belgien.
”Derfor genovervejede vi undervejs it-strategien set i lyset af de systemer, som de nye flyselskaber bruger. Grundlaget for strategien er i orden, og de valg, vi har truffet på baggrund af analyserne, er i realiteten blevet mere sammenhængende set i lyset af udviklingen,” siger Jesper Weyen.
Hvis det står til den danske it-manager, er NNIT også med på sidelinjen, når det gælder it i koncernen.
”Vi vurderer altid valget af samarbejdspartnere objektivt fra opgave til opgave. Men NNIT vil på baggrund af de hidtidige resultater være en stærk spiller, også internationalt,” siger Jesper Weyen og tilføjer:
”Jeg oplever, at NNIT er meget kommunikative og professionelle. De forstod hurtigt vores virksom-hed og branche. Og de har en god forståelse af, hvordan tingene hænger sammen. Det har været vigtigt i denne proces.”​
 

Om Thomas Cook-koncernen

Thomas Cook Airlines Scandinavia er Nordens største charterflyselskab med 13 Airbus-fly (heraf seks helt nye A321-fly) og 1.200 ansatte. Selskabet er en del af Thomas Cook Group Airlines, som består af tyske Condor og engelske og belgiske Thomas Cook Airlines. Tilsammen råder gruppen over 96 fly og er samlet set Europas 11. største flyselskab. Gruppen indgår i verdens næststørste rejsekoncern, Thomas Cook Group plc, der er noteret på Børsen i London. Gruppen har ca. 22.000 ansatte, opererer på 15 markeder og sender hvert år 22 millioner gæster på ferie.​
 

 

 

Marius Jeppesen+45 3079 7254mujp@nnit.com​​Vice Presidenthttp://www.linkedin.com/pub/marius-jeppesen/0/410/956Marius Jeppesen

 

 

Robotics Process Automationhttp://www.nnit.dk/Sider/Robotics-Process-Automation.aspxRobotics Process Automation
HPE Discover 2017http://www.nnit.dk/Sider/HPE_Discover_2017.aspxHPE Discover 2017
Gør ustrukturerede data til strukturerede datahttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Gør ustrukturerede data til strukturerede data.aspxGør ustrukturerede data til strukturerede data
Søg job i JYSK på mobilenhttp://www.nnit.dk/KundeCases/Sider/Søg-job-i-JYSK-på-mobilen.aspxSøg job i JYSK på mobilen
Scandlines har fingeren på forretningens pulshttp://www.nnit.dk/KundeCases/Sider/Scandlines-har-fingeren-på-forretningens-puls.aspxScandlines har fingeren på forretningens puls
Lemvigh-Müller øger effektiviteten med SAP Fiorihttp://www.nnit.dk/KundeCases/Sider/Lemvigh-Müller-øger-effektiviteten-med-SAP-Fiori.aspxLemvigh-Müller øger effektiviteten med SAP Fiori
Enterprisehttp://www.nnit.dk/Sider/enterprise.aspxEnterprise