Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

CIO’ens nye rolle- fra drift til strategi

Det handler om at disrupte sig selv, inden man bliver disrupted. Det kræver en omsiggribende digital transformation af virksomheden, og i den proces er den klassiske CIO-rolle med fokus på drift døende. Nu skal CIO'en dybt ind i forretningen.

Et du CIO, står du over for en ny rolle. Punktum. Digitalisering og teknologisk innovation er i eksplosiv udvikling og ændrer grundlæggende den måde, virksomheder skal agere på – ikke bare i produktudviklingen og markedsføringen, men også på ledelsesniveau.

Det er op til CIO'en at guide virksomheden videre fra digitale eksperimenter og sikre, at digitale best practices bliver forankret dybt i forretningen.

I takt med cloud-computings udbredelse står der stadig mindre drift og vedligeholdelse på CIO'ens to do. Det klares i dag decentralt af netop cloud-udbyderne. Det nye fokus bør i stedet være at forankre digitaliseringen på tværs af organisationen og understøtte topledelsens digitale engagement.

Med andre ord – CIO'ens rolle forandrer sig fra drift til strategi.

Fra digitale eksperimenter til digital forankring

De virksomheder, der har størst succes med digital transformation – de digitale ledere – oplever generelt større profit og vækst[J1] . De har typisk også en CIO, der formår at arbejde strategisk og samarbejder med top- og afdelingsledere. 

Det er tvingende nødvendigt, at it ikke sidder og putter sig i deres egen afdeling, men er synlige i hele organisationen og stiller deres kompetencer til rådighed. Ikke barre for at forankre de digitale indsatser, men også for at tydeliggøre nødvendigheden af at indtænke ny teknologi i alle dele af organisationen.

Læs om, hvordan 3F har styrket sin kerneforretning ved at bringe it og forretning endnu tættere sammen 

Kopenhagen Fur bruger teknologi til at støtte virksomhedens overordnede strategi. Læs, hvad det har betydet for it-afdelingen her 

CIO'en som digital coach
Det er CIO'ens opgave at påtage sig det digitale lederskab ved at uddanne og motivere den øvrige ledelse om de muligheder, som teknologien bidrager med <link til artikel 9 om CEO-rolle>. Man kan kalde ham forretningens digitale coach. Men hvad indebærer det?

  • Visualiser den digitale fremtid ved at trække på eksempler fra lignende virksomheder eller brancher.
  • Integrer dine it-medarbejdere i den øvrige organisation for at fremme sidemandsoplæring.
  • Skab et fælles it-sprog, der ikke bare giver mening for de tech-savy, men er forståelig og relevant for alle medarbejdere.
  • Arbejd tæt sammen med CMO'en, produktudviklingschefen og de øvrige c-level ledere og vær villig til at forstå og understøtte deres behov og erfaringer.
  • Frem formel såvel som uformel digital læring ved at samarbejde med the training and development organization.
  • Formuler digitale KPI'er, som den enkelte leder bør forholde sig til i sin afdelings performance review.
  • Træk på erfaring og viden fra eksterne eksperter, der kan pege på særlige trends og muligheder, der kan flytte forretningen – f.eks. ved at nedsætte (og lytte til) et digitalt advisory board.

Frigiv ressourcer i it  

Når it flytter fokus fra drift til forretning, skal I kunne stole på, at jeres forretningssystemer holder styr på driften. Cloud-løsning, som for eksempel Dynamics 365 frigiver tid i organisationen og specielt it- afdelingen, fordi CIO'en og dennes medarbejdere kan minimere den tid, de ellers bruger på systemsoftware, operativsystem og database, implementering af periodiske programrettelser og softwareopgraderinger.

Det er afgørende, at den digitale transformation ikke bliver et it-projekt, men i stedet en del af forretningsstrategien og organisationskulturen. Den digitale transformation skal tage udgangspunkt i de teknologiske muligheder i alle aspekter af virksomheden og hos medarbejderne – særligt hos lederne.

Læs mere om CEO'ens nye rolle i den digitale transformation her

 

 

Joakim Gunnløgsson 30778738jkgu@nnit.comMarketing Consultanthttps://www.linkedin.com/in/joakimbaik/Joakim Gunnløgsson

 

 

DevOpshttp://www.nnit.dk/Forretningsloesninger/Sider/DevOps.aspxDevOps
IT-afdelingens evne til at skabe resultater, er virksomhedens eksistensgrundlaghttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/IT-afdelingens-evne-til-at-skabe-resultater.aspxIT-afdelingens evne til at skabe resultater, er virksomhedens eksistensgrundlag
Lad data løfte lønsomheden i dine projekterhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Lad-data-løfte-lønsomheden-i-dine-projekter.aspxLad data løfte lønsomheden i dine projekter
Kopenhagen Fur sikrer bæredygtigheden med D365http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Kopenhagen-Fur.aspxKopenhagen Fur sikrer bæredygtigheden med D365
Når digital transformation forandrer markedet: Disrupt eller bliv disruptedhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Disrupt-eller-bliv-disrupted.aspxNår digital transformation forandrer markedet: Disrupt eller bliv disrupted
Når Big Data giver stærkere return on ERP investmenthttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Big-Data-giver-stærkere-return-on-ERP-investment.aspxNår Big Data giver stærkere return on ERP investment
Hvad er Dynamics 365?http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Hvad-er-Dynamics-365.aspxHvad er Dynamics 365?
Digital transformation-CEO'ens rolle i forandringhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Digital-transformation-CEO'ens-rolle-i-forandring.aspxDigital transformation-CEO'ens rolle i forandring
Syv gode grunde til cloudhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Syv-gode-grunde-til-cloud.aspxSyv gode grunde til cloud
Digital transformation: Smid din forretning i skyen, og træd ind i den fjerde industrielle revolutionhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Digital-Transformation-smid-din-forretning-i-skyen.aspxDigital transformation: Smid din forretning i skyen, og træd ind i den fjerde industrielle revolution