Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Den menneskelige faktor kan være forskellen på digital succes eller fiasko

Positivt: Medarbejderne er generelt positive over for de muligheder, digitale initiativer medfører, og de vil gerne bære dem ud i organisationen. 

Næste skridt: Desværre er mange ikke klædt på til opgaven, og kulturen er i mange tilfælde ikke gearet til den digitale omstilling.  

 

Overgangen fra succesfuldt pilotprojekt til ny praksis i en organisation er ikke nødvendigvis en nem opgave. Én ting er, om teknologien er skalérbar og kan sammenkøres med det øvrige it-landskab – en helt anden er den menneskelige faktor.

Hvis du er seriøs om din digitale strategi og ønsker at udvikle din organisation i en mere digital retning, bliver du nødt til at forholde dig til de menneskelige aspekter. Kultur og processer kan dog til tider være lidt uhåndterbare størrelser – især hvis medarbejderne og ledelsen grundlæggende ikke taler ud fra den samme forståelsesramme. Det forklarer Brian Troelsen, Business Development Director i NNIT:

– Særligt i organisationer, hvor der geografisk, uddannelsesmæssigt og værdimæssigt kan synes langt fra medarbejderne på gulvet til topledelsen i hovedkontoret, kan det være svært at indføre digitale innovationer i arbejdsgangene. Ikke mindst, hvis medarbejderne opfatter formålet med innovationen som en spareøvelse eller effektivisering, der i sidste ende betyder en udfasning af deres opgaver.

 

Er dine medarbejdere digitalt empowered?

Hvis digital innovation skal lykkes, skal medarbejderne ikke bare være omstillingsparate, men også klædt på med de rette kompetencer, de rette værktøjer og den rette støtte. Det gælder både i Line of Business, hvor det kan være værd at løfte medarbejdernes it-kompetencer, og i it-afdelingen, som kan klædes på med en stærkere forståelse af de forretningsprocesser, de skal ind og arbejde med. Vi kalder det digital empowerment.

Og her afslører NNIT's Forventningsbarometer, som i 2019 sætter fokus på Digital at Scale, at der er plads til forbedring. På en skala fra 1-10 vurderer respondenterne kun medarbejdernes grad af empowerment til 5,8, mens 69 procent peger på, at det særligt er kompetenceniveauet, der spænder ben. 

– Det er klart, at medarbejderne skal klædes på med de nødvendige kompetencer, hvis de skal tage innovationsprojekter til sig og sikre forankringen i organisationen, understreger Brian Troelsen.

Hånd i hånd med et kompetenceløft går også afviklingen af den nulfejlskultur, som forsat præger mange organisationer. For det er noget nær en umulighed at påvirke medarbejderne til at udnytte – og måske ovenikøbet udvikle – nye teknologier og digitale projekter, hvis de grundlæggende er bange for at fejle.

Igen er det afgørende, at ledelsen ikke bare siger, at det er ok at fejle, men går forrest og selv agerer derefter. Og her indikerer barometeranalysen en udfordring, idet medarbejderne i lavere grad end lederne angiver, at deres organisation har en fail fast-kultur.

– Hvis medarbejderne er bange for at fejle, kan det blive en enorm udfordring at udrulle digitale initiativer succesfuldt. Så det er mit håb, at lederne rundt om i organisationerne tør prioritere tydelig og kontinuerlig kommunikation og synliggøre værdien af den digitale strategi. Det spiller en markant rolle, hvis du vil lykkes med din digitale skalering, påpeger Brian Troelsen.

 

Walk the digitalization talk

Ledelsen kan udvikle strategier og fortælle, at "nu satser vi på digitalt", men hvis hensigten ikke forplanter sig i kulturen, får organisationerne svært ved at omsætte de gode initiativer til god forretning. Derfor skal hele kulturen og organisationsstrukturen have et grundigt eftersyn og et løft – og løftet bør være såvel konkret som synligt for medarbejderne.

Skal organisationen lykkes med en kulturændring, kræver det mere en blot en halv times workshop. Kultur, og ikke mindst målsætninger om at ændre en kultur, kræver vedvarende og synligt lederskab. Den digitale satsning bør være tydelig helt ned i den enkelte afdeling, og derfor skal samtlige mellemledere klædes på, så de kan bære det digitale mindset ud i organisationen og tydeliggøre, hvad det konkret betyder for den enkeltes funktion. Opfordrer alle ledere aktivt deres medarbejder til at tænke og arbejde digitalt – eller er det business as usual?

– Kulturen omkring digital skalerbarhed er summen af mange små indsatser. Et manifest fra topledelsen er ikke nok, for det er ofte bare ord for den enkelte medarbejder. Kultur og fælles forståelse kan bedst påvirkes gennem konkrete, strukturelle ændringer, som synliggør for den enkelte, at noget er ved at ændre sig, siger Brian Troelsen.

Der er mange måder at justere sine processer på, så de i langt højere grad synliggør og understreger satsningen på digital innovation. Det kan være oprettelsen af interne innovationsenheder, indretning af nye typer lokaler eller incitamentsmodeller, der belønner medarbejdere i alle organisationslag, hvis de finder på nye måder at gøre tingene på eller har succes med at udrulle digitale initiativer. Grundlæggende handler det for ledelsen om at pointere, at der er sat en ny, digital retning for organisationen – og at alle skal med.  

 

Er din organisation Digital at Scale?

Forventningsbarometeret går i år i dybden med danske og internationale virksomheders muligheder for og parathed til at skalere deres digitale initiativer. Hvilke forskelle er der – og hvor? Og hvad kræver det, strategisk, teknologisk og organisatorisk, at skalere sin digitale indsats? Vi kalder det Digital at Scale.

Er din organisation Digital at Scale?

Forventningsbarometeret går i år i dybden med danske og internationale virksomheders muligheder for og parathed til at skalere deres digitale initiativer. Hvilke forskelle er der – og hvor? Og hvad kræver det, strategisk, teknologisk og organisatorisk, at skalere sin digitale indsats? Vi kalder det Digital at Scale.

Udfyld formen nedenunder, for at hente rapporten og læs mere om resultaterne og resten af CIO artiklerne

 

 

Brian Troelsen+45 3079 5933 btrl@nnit.comBusiness Development Director https://dk.linkedin.com/in/brian-troelsen-693b38Brian Troelsen

 

 

Måske bliver vi et softwarefirma...http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Måske-Bliver-vi-et-softwarefirma.aspxMåske bliver vi et softwarefirma...
Region H skubber til grænserne med ny teknologihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Region-H-skubber-til-graenserne-med-ny-teknologi.aspxRegion H skubber til grænserne med ny teknologi
De små værdifulde ideer er nøglenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/De-små-værdifulde-ideer-er-nøglen.aspxDe små værdifulde ideer er nøglen
Legacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitethttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Legacy-er-ikke-en-uoverkommelig-barriere-for-agilitet.aspxLegacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitet
Vi har outsourcet markant for at blive mere agilehttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Vi-har-outsourcet-markant-for-at-blive-mere-agile.aspxVi har outsourcet markant for at blive mere agile
Agil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tidhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agil-udvikling-har-halveret-Arlas.aspxAgil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tid
Agile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agile-organisationer-skal-have-tid-til-at-lykkes-og-opbakning-fra-topledelsen.aspxAgile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsen
Et fælles fundament er afgørende for digitaliseringenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Et-fælles-fundament-er-afgørende-for-digitalisering.aspxEt fælles fundament er afgørende for digitaliseringen
Fokus på digitalisering frigør ikke kun interne ressourcer – det øger også værdien for dine kunderhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Fokus-på-digitalisering-frigør-ikke-kun-interne-ressourcer-–-det-øger-også-værdien-for-dine-kunder.aspxFokus på digitalisering frigør ikke kun interne ressourcer – det øger også værdien for dine kunder
Partnerskaber - et alternativ til at genopfinde det digitale hjulhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Partnerskaber---et-alternativ.aspxPartnerskaber - et alternativ til at genopfinde det digitale hjul