Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Digital transformation: Smid din forretning i skyen, og træd ind i den fjerde industrielle revolution

​Den eksplosive udvikling i moderne teknologi ændrer spillereglerne i erhvervslivet fra dag til dag. Disruption er en reel trussel – eller mulighed for de, der formår at skabe agile forretningsmodeller. Det kræver en omsiggribende digital transformation i virksomheder, og ikke mindst kræver det en platform til at understøtte denne transformation. 

I denne serie vil SCALES – en del af NNIT – gå i dybden med en række af de emner, der er relevante i forhold til digital transformation og cloud baserede, intelligente forretningsløsninger.

Kan du huske, da alle talte om mobile first, big data og sociale medier? Det føles, som var det i går, ikke? Det var det faktisk også, men vi er allerede videre.

Den vestlige verdens erhvervsliv står i dag midt i den fjerde industrielle revolution, hvor begreber som social media, mobile, cloud og big data allerede er blevet new normal. I den fjerde industrielle revolution taler vi nu om deep Machine Learning, Artificial Intelligence, blockchain technologies, the Internet of Things og advanced robotics.

Den teknologiske udvikling foregår i disse år i et hidtil uset tempo – og hastigheden øges eksponentielt. Hver dag stiger processorkraften og kapaciteten i skyen i et tempo, der for længst har overhalet forudsigelserne fra den amerikanske forretningsmand og medstifter af Intel Corporation, Gordon Moore, som desuden er manden bag den berømte "Moores lov". Hver dag sænkes den teknologiske barriere for at innovere, erobre nye markeder og bygge en succesfuld forretning fra nul til enorm på få år.

Konkurrence på tværs af brancheskel

En af følgevirkningerne af den høje udviklingsfart er det efterhånden fortærskede begreb – disruption. Den hastige teknologiske udvikling giver nemlig mulighed eller – for andre – risiko for disruption.

Hastighed er nøglen til at stikke ud fra mængden af aktører i den digitale verden, og derfor skal virksomheder formå konstant at tilpasse sig nye spilleregler og konkurrere på skiftende vilkår.

Disruption er tidens helt store modeord, og den danske regering har sågar nedsat et Disruptionråd. Alle vil disrupte, og ingen vil disruptes. Som med alle buzzwords, der gentages til ukendelighed, risikerer det at blive hult og trættende i længden. Men det betyder ikke, at det bliver irrelevant. Uanset, hvad man vælger at kalde det, når nye, mindre aktører sætter gamle spilleregler ud af kraft og snupper markedsandele fra store brancheledende mastodonter, så nytter det ikke at lukke øjnene for disruption. Udviklingen er uomtvistelig, og det er de, der tager den alvorligt, som vil klare sig.

Hvad er disruption?

Lad os få definitionen på plads:

Disruption:

"En virksomhed, der gennem innovation af nye produkter og services undergraver eller nedbryder en eksisterende branches typiske forretningsmodeller."

Clayton M. Christensen, Harvard University

Læs mere om, hvordan du kan blive klar til den disruptive virkelighed her 

Hvis du som virksomhed er disruptiv, kan du hurtigt vinde betydelige markedsandele. Omvendt kan du som eksisterende virksomhed i branchen risikere at miste markedsandele – i værste fald blive forældet – hvis ikke du anderkender disruption, og de konstante digitale forandringer disruption medfører.

Worse Case Scenario

I denne artikelserie forholder vi os ikke til den igangværende debat om legaliteten af nye, disruptive foretagender i Danmark eller i udlandet. Dog opfordrer vi alle virksomheder til at være opmærksomme på disruption.

Den amerikanske filmproducent, finans- og forretningsmand Ryan Kavanaugh beskriver det således: "Nøglen er at omfavne disruption tidligt og være omstillingsparat. Lad være med først at reagere flere årtier senere. Du kan ikke undgå innovation."

Det er der masser af eksempler på, at virksomheder har sovet i timen: Blockbuster, KODAK, musikbranchen, taxabranchen, hotelbranchen for blot at nævne nogle af de mest kendte.

Alle har de oplevet, at nye spillere har bevæget sig på tværs af brancher med nye forretningsmodeller, der bliver til direkte trusler for de etablerede virksomheder. I Danmark har taxa-vognmænd hidtil skullet forholde sig til byens andre vognmænd. Det gjaldt om at være lige en smule mere tilgængelig for kunderne og til en lidt bedre pris end nabo-vognmanden. Indtil en dag, hvor en softwarevirksomhed "forstyrrede" spillereglerne i taxabranchen. Uber har ingen biler og ingen chauffører ansat. Alligevel er de en alvorlig trussel for en branche, hvis vigtigste commodity er netop det; biler og chauffører.

Blockbuster tog det ikke alvorligt, og hvis taxabranchen heller ikke gør, sendes den samme vej som den hedengangne videokæde. Musikbranchen har så småt genfundet en bæredygtig forretningsmodel, og hotelbranchen skal også nok klare sig.

Hvad er digital transformation?

Fællesnævnerne for de, der er i stand til at stå imod disruption eller måske ligefrem selv disrupter, er forståelse for den digitale udvikling, en vilje til forandring og forsynet til digital innovation. Det kræver en kultur og et setup, der frigiver ressourcer til at handle på trusler og muligheder i real time.

Læs mere om, hvordan rollen som CEO ændrer sig her. 

Det er i den forbindelse positivt at se, at mange af respondenterne i NNIT's Forventningsbarometer har etableret en digital enhed i forretningen til at fokusere på innovation og digital udvikling.

Men det er ikke gjort med en afdeling for digital innovation alene. I disse år ser vi en decideret digital transformation i erhvervslivet, der rækker ud over at digitalisere eksisterende services og processer. Den digitale transformation er et strategisk fokus på innovation og på at tænke i nye forretningsmodeller, der udfordrer de historiske brancheopdelinger. Den digitale transformation griber nemlig ind på alle områder af forretningen, og derfor må hver eneste leder anerkende behovet herfor.

Hvordan påvirker digital forandring rollen for en CIO? 

Fokus på organisationen er altafgørende

I midten af den digitale transformation står kunden. Det er vigtigere end nogensinde før at skabe tætte relationer med kunderne og skabe oplevelser, der gør dem til loyale ambassadører for din virksomhed. Det kan du kun, hvis du har en dyb indsigt i deres behov og ved, hvordan du griber dem an på den rigtige måde og på det rigtige tidspunkt. Derfor må fokus på ethvert projekt som hovedregel også altid være rettet mod selve kundeoplevelsen I praksis kan det gøres ved, at hele organisationen indarbejder en kundefokuseret tilgang både kulturelt, men også teknologisk.

På den interne front forventer dine medarbejdere at have den bedste teknologi og data til rådighed til at understøtte deres daglige arbejde og træffe de rette beslutninger. Teknologien skal tjene dem og ikke omvendt. Teknologi bliver i høj grad en nøglefaktor i forhold til at fastholde og tiltrække medarbejdere.

Den hastige teknologiske udvikling giver ikke bare mulighed for, men nødvendiggør ganske enkelt, at din virksomheds processer, produkter og skills transformeres til den digitale virkelighed. For hvis du ikke gør det, så gør dine konkurrenter helt sikkert. Med intelligente Business Intelligence-løsninger i din virksomhed får du samtidig mulighed for at se såvel trusler og muligheder for at disrupte dit marked. Enten i form af nye produkter eller i form af nye forretningsmodeller.

Forrest i enhver digital transformation står en CEO 

Sæt data i spil

Når det så er sagt, så kræver en succesfuld, digital transformation en dyb involvering af it-afdelingen, som skal være med til at implementere og drive den agile it-platform, der er nødvendig for at muliggøre en digital transformation, såvel som at udfordre og støtte virksomheden i selve processen

Tidligere var den store it-udfordring i erhvervslivet, at datalagring var dyrt, at data var svært tilgængeligt og svært at bruge her og nu. I dag er den største udfordring vel nærmest overfloden af data og virksomhedernes måde at benytte data på.

Hos kunden er der en klar forventning om, at den megen data bliver brugt til at optimere og personalisere produkter og services. Derfor må det vigtigste spørgsmål for virksomheder lige nu være: "Hvordan kommer vi fra rå data til information og indsigt? Og hvordan får vi et it-setup, der gør os i stand til at reagere på markedet i realtid?"

 

 

Joakim Gunnløgsson 30778738jkgu@nnit.comMarketing Consultanthttps://www.linkedin.com/in/joakimbaik/Joakim Gunnløgsson

 

 

DevOpshttp://www.nnit.dk/Forretningsloesninger/Sider/DevOps.aspxDevOps
IT-afdelingens evne til at skabe resultater, er virksomhedens eksistensgrundlaghttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/IT-afdelingens-evne-til-at-skabe-resultater.aspxIT-afdelingens evne til at skabe resultater, er virksomhedens eksistensgrundlag
Lad data løfte lønsomheden i dine projekterhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Lad-data-løfte-lønsomheden-i-dine-projekter.aspxLad data løfte lønsomheden i dine projekter
Kopenhagen Fur sikrer bæredygtigheden med D365http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Kopenhagen-Fur.aspxKopenhagen Fur sikrer bæredygtigheden med D365
Når digital transformation forandrer markedet: Disrupt eller bliv disruptedhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Disrupt-eller-bliv-disrupted.aspxNår digital transformation forandrer markedet: Disrupt eller bliv disrupted
Når Big Data giver stærkere return on ERP investmenthttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Big-Data-giver-stærkere-return-on-ERP-investment.aspxNår Big Data giver stærkere return on ERP investment
Hvad er Dynamics 365?http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Hvad-er-Dynamics-365.aspxHvad er Dynamics 365?
CIO’ens nye rolle- fra drift til strategihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/CIO’ens-nye-rolle-Fra-drift-til-strategi.aspxCIO’ens nye rolle- fra drift til strategi
Digital transformation-CEO'ens rolle i forandringhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Digital-transformation-CEO'ens-rolle-i-forandring.aspxDigital transformation-CEO'ens rolle i forandring
Syv gode grunde til cloudhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Syv-gode-grunde-til-cloud.aspxSyv gode grunde til cloud