Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Digital transformation-CEO'ens rolle i forandring

Digital transformation er ikke "bare" et it-projekt, og det bør hverken fødes eller bo i it-afdelingen. Den digitale transformation rækker nemlig ind i alle områder af forretningen, og derfor er det helt afgørende for en succesfuld transformation, at den øverste ledelse går forrest i det digitale projekt.

Digital transformation handler ikke blot om at digitalisere nogle ydelser eller interne processer. Den digitale transformation, der skal ruste virksomheder til den digitale virkelighed, har vidtrækkende konsekvenser for virksomheden, der vil være en digital leder i markedet. Og teknologi er kun en del af projektet. Kundekontakten, organisationen og selve forretningsmodellen er de egentlige scener for forandring – som teknologien skal facilitere.

Derfor er det virksomhedens CEO, der skal gå forrest i den digitale transformation og forstå at organisere virksomheden, så den bliver i stand til at:

  • indtænke teknologi i alle produkter og ydelser
  • indføre nye forretningsmodeller via teknologi
  • arbejde agilt og med kortsigtede strategier, som kan tilpasses den hastige forandring
  • agere nysgerrigt og proaktivt på nye muligheder og udfordringer.

CEO'en skal have digitalt knowhow

Den nye rolle for CEO'en fordrer en god portion teknologisk indsigt. CEO'en kan ikke længere overlade dette til it-afdelingen eller CIO'en. Den digitale leder skal ikke nødvendigvis forstå, hvordan en given teknologi virker, men han eller hun skal forstå, hvorfor det er vigtigt at benytte den, betydningen for forretningen, og hvordan teknologien kan indarbejdes i virksomhedens kultur, ydelser og processer. Denne nye rolle vil derfor ofte foregå i tæt samspil med CIO'en, der i stedet for, som tidligere at have en driftsopgave i it-afdelingen, nu i højere grad vil være en digital coach, læremester og ambassadør for CEO'en og for de forretningsunderstøttende løsninger, så CEO'en får et kvalificeret beslutningsgrundlag.

Læs mere om CIO'ens nye rolle her

Sæt mennesker i centrum

Men den digitale transformation involverer først og fremmest mennesker – kunderne og virksomhedens medarbejdere.

Indadtil skal lederen holde et skarpt fokus på at styre, styrke og nurse organisationen til at agere i et højst omskifteligt klima. Det kræver retning, strategi og klare planer at holde alle på samme spor. Men samtidig kræver den digitale virkelighed en parathed til pludselig forandring og en evne til at lære denne parathed fra sig.

Udadtil – mod kunderne – skal den digitale CEO have en dyb indsigt i kundernes adfærd og præferencer. Kun på den måde vil han eller hun være i stand til at søsætte de rette digitale projekter. 

Den digitale CEO skal:

  • udstikke retningen og lægge en agil strategi for hele organisationen i et højst omskifteligt klima and
  • prioritere og sortere i de utallige teknologiske muligheder, som konstant forandres, forældes, forfines og fornyes
  • bygge bro mellem de digital indfødte og digitale immigranter
  • opbygge en kultur, der tillader forsøg og fejl
  • holde sig opdateret og velinformeret og konstant tilpasse organisationen og dens skills til den næste virkelighed, som indtræffer i morgen.

Kræver solidt teknisk fundament

Alt dette kalder på et solidt teknisk fundament, der kan understøtte forandringsparatheden og den agile tilgang til markedet, og som kan levere den nødvendige indsigt til at reagere hurtigt og korrekt. Et cloudbaseret forretningssystem tilbyder netop fleksibilitet og indsigt.

Med en løsning i skyen kan virksomheden lynhurtigt skalere efter behov – uden at bekymre sig om serverkapacitet og regnekraft. Og med cloudbaseret Business Intelligence får virksomheden dyb indsigt i marked og kunder serveret i realtid.

Microsoft Dynamics 365 kombinerer ERP, CRM, BI og office tools i en kraftfuld, cloudbaseret løsning, der indeholder alle de tools og kræfter, en virksomhed har brug for i den digitale transformation. Du kan læse mere om D365 her 

 

 

Joakim Gunnløgsson 30778738jkgu@nnit.comMarketing Consultanthttps://www.linkedin.com/in/joakimbaik/Joakim Gunnløgsson

 

 

DevOpshttp://www.nnit.dk/Forretningsloesninger/Sider/DevOps.aspxDevOps
IT-afdelingens evne til at skabe resultater, er virksomhedens eksistensgrundlaghttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/IT-afdelingens-evne-til-at-skabe-resultater.aspxIT-afdelingens evne til at skabe resultater, er virksomhedens eksistensgrundlag
Lad data løfte lønsomheden i dine projekterhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Lad-data-løfte-lønsomheden-i-dine-projekter.aspxLad data løfte lønsomheden i dine projekter
Kopenhagen Fur sikrer bæredygtigheden med D365http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Kopenhagen-Fur.aspxKopenhagen Fur sikrer bæredygtigheden med D365
Når digital transformation forandrer markedet: Disrupt eller bliv disruptedhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Disrupt-eller-bliv-disrupted.aspxNår digital transformation forandrer markedet: Disrupt eller bliv disrupted
Når Big Data giver stærkere return on ERP investmenthttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Big-Data-giver-stærkere-return-on-ERP-investment.aspxNår Big Data giver stærkere return on ERP investment
Hvad er Dynamics 365?http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Hvad-er-Dynamics-365.aspxHvad er Dynamics 365?
CIO’ens nye rolle- fra drift til strategihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/CIO’ens-nye-rolle-Fra-drift-til-strategi.aspxCIO’ens nye rolle- fra drift til strategi
Syv gode grunde til cloudhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Syv-gode-grunde-til-cloud.aspxSyv gode grunde til cloud
Digital transformation: Smid din forretning i skyen, og træd ind i den fjerde industrielle revolutionhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Digital-Transformation-smid-din-forretning-i-skyen.aspxDigital transformation: Smid din forretning i skyen, og træd ind i den fjerde industrielle revolution