Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Digitalt opgør med Coops 60-årige forretningsmodel

Coop.PNGMed Morten Holm, CIO, Coop

Ligesom supermarkedet erstattede den klassiske købmandsbutik, så vil den digitale udvikling radikalt forandre danskernes indkøb af dagligvarer. Det fortæller Morten Holm, CIO i Coop, hvor der er fokus på at skabe digital værdi for de 1,8 millioner medejere og finde den rigtige balance mellem hurtig udvikling og stabil drift.

Om få år vil digitaliseringen gøre turen i Fakta, Kvickly eller Dagli’ Brugsen til en helt anderledes oplevelse. Ifølge CIO Morten Holm er Coop i fuld gang med at forny sin forretningsmodel ved hjælp af moderne infrastruktur, bedre brug af data og nye digitale kanaler.

Disruption i køledisken

Danskernes daglige indkøbstur har ikke ændret sig væsentligt, siden det første FDB-supermarked åbnede i Esbjerg i 50’erne. Dengang var det en fremsynet ledelse, der med et eksperiment efter amerikansk forbillede introducerede kunderne til selvbetjening og dermed skabte den største disruption af dansk dagligvarehandel siden starten på den danske brugsforeningsbevægelse i 1866.

Det er omvæltninger i samme skala, som Morten Holm forventer at digitaliseringen fører med sig. Og danskernes indkøbsvaner er allerede under kraftig forandring. Supermarkedet er i dag presset af to tendenser; dels af nethandlen, der især skaber stor konkurrence på nonfood sortimentet; dels af convenience-bølgen. For fire år siden spiste danskerne i gennemsnit ude eller bestilte take-out én gang om ugen. Nu er det to gange om ugen i storbyerne.

– Familiens aftensmad og madpakker er kernen i dansk dagligvarehandel, men vi gider ikke selv at lave mad længere og køber flere af de varer på nettet. Det fjerner en stor del af markedet for supermarkedet i sin nuværende form, at folk kommer der sjældnere. Så supermarkedet er nødt til at forny sig. Det er Coops sigte med den digitale udvikling, siger CIO Morten Holm.

Den lokale digitale butik

Det er selvsagt en udfordring at genopfinde forretningsmodellen for en 160 år gammel virksomhed med stolte traditioner og rødder i andelsbevægelsen. Men i Morten Holms optik er traditionerne og fællesskabet med kunderne netop én af Coops største styrker. Og det både forpligter og inspirerer.

– Vi er ejet af vores medlemmer. Det betyder, at 1,8 millioner danskere positivt har valgt os til og engageret sig i vores virksomhed. Der er en kæmpe værdi i den kontaktflade. Vi kender vores kunder godt, ikke mindst lokalt – og vi skal bruge den viden til at skrue gode tilbud sammen, siger Morten Holm.

Som eksempel nævner han Scan & Betal-funktionen i Coops app, som kunderne kan bruge til at slippe for køen ved selv at håndtere betalingen. Det gavner både kunderne og butikken, fordi det sparer tid og frigiver personale til andre opgaver. Lige så vigtigt, så åbner den en kanal til kommunikation i realtid, netop som kunden står med indkøbskurven i hånden.

– På sigt kan vi via Scan & Betal give kunden et godt tilbud på en rødvin, som passer perfekt til den bøf, der lige er blevet scannet. Eller oplyse CO2-belastningen på varen, så det bliver lettere at købe klimavenligt. Vi skal bevare forbrugernes frie valg, men bruge de digitale kanaler til at levere fakta, så kunderne kan træffe deres valg på et oplyst grundlag, forklarer Morten Holm.

Mainframe fejrede guldbryllup

Den digitale transformation, som Coop står overfor, kræver et stærkt fundament. Og for halvandet år siden iværksatte topledelsen en gennemgribende teknisk fornyelse. Blandt andet med Danmarks største S/4 HANA-løsning, hvor hele værdikæden og kernen i driften – indkøb, kampagner, tilbageløb, bogføring og så videre – bliver standardiseret og moderniseret.

Moderniseringen foregår som en glidende overgang, hvor de forskellige kategorier bliver flyttet gradvist. Det er langtfra enkelt at få de gamle systemer til at sameksistere med de nye. Derfor er der et stærkt fokus på forretningsmæssig stabilitet. De ældre systemer er ofte skræddersyede til at understøtte interne digitale processer – og kompleksiteten er høj.

Nogle af vores systemer er over 40 år gamle og for nyligt fejrede vi guldbryllup for vores mainframe. På den kører vi hver nat omkring 800 batch jobs som vi faktisk ikke ved, hvad gør. De originale udviklere er væk for længe siden, og vi skal være 100% sikre på, at vi ikke forstyrrer driften, før vi kan lukke dem ned, siger Morten Holm.

Agil udvikling på Gården

På udviklingssiden etablerede Coop for tre år siden en ny udviklingsenhed, der arbejder fysisk adskilt fra resten af virksomheden.

– Vi købte en gammel bondegård, som vi indrettede i bedste startup-stil med bordfodbold og agile arbejdsmetoder. Her har vi 35 nye folk til at arbejde på digitale projekter i tæt dialog med medlemmerne. Vores tekniske udvikling har vi outsourcet til Ukraine, hvor vi forholdsvis billigt kan rekruttere folk på ph.d.-niveau. Det er vigtigt at holde omkostningerne nede, for man må erkende at mange digitale eksperimenter ikke bliver til noget, siger Morten Holm.

Efter tre år har Coops agile udviklingsmiljø produceret en del succeser, som er blevet populære på kort tid. Nu er fokus på at integrere dem med den eksisterende infrastruktur og de mange interne systemer. Det skal foregå rigtigt, og det skal det hver gang. Og her er det den mere driftserfarne del af it-teamet, som Morten Holm sætter sin lid til.

– Når nye produkter som Scan & Betal skal i drift, så skal datakilderne bindes rigtigt sammen, og vi skal kunne klare flere hundredetusind transaktioner på en halv time. Her skal der lidt flere ”grå hår” ind i processen, fordi du skal bruge de it-tekniske grunddiscipliner, som de erfarne driftsfolk har inde på rygmarven. Så kunsten er at forene de unge, vilde ideer med god it-praksis og have den rigtige balance mellem kreativitet og fokus på driftsstabilitet, siger Morten Holm.

Digital facts om Coop

  • Coops app er en af Danmarks mest populære, med over 1,4 millioner downloads og over 300.000 daglige brugere i travle perioder. Og der bliver tilføjet nye funktioner hver eneste måned.

  • I dag køber ca. 3% af kunderne i Coop deres varer via Scan & Betal, men Morten Holm forventer at hver anden kunde vil bruge funktionen om få år.

  • Coop investerer massivt i sikkerhed og compliance, især i forhold til de millioner af data i de kundevendte løsninger. Derfor er sikkerhed og compliance et tilbagevendende emne på bestyrelsesniveau.

Morten Holms bedste tips til den agile CIO

1. Sørg for at forstå dine kunder, din branche og din forretningsmodel – ikke bare i nuværende form, men også hvordan den ser ud i fremtiden. Vær tæt på den øvrige ledelse og skarp på, hvordan teknologien kan understøtte virksomhedens udvikling.

2. IT er ”a people business” og dygtige medarbejdere er altafgørende! Coop har rekrutteret 91 nye it-medarbejdere i det seneste år. Det har tilført helt nye kompetencer til virksomheden og den værdi det har skabt har nærmest gjort det gratis at ansætte dem.

3. Du skal som virksomhed selv forstå og mestre teknologien i langt højere grad end tidligere. Førhen skulle it være så billigt som muligt og helst outsources. Men den nye virkelighed sætter helt andre krav til vidensniveauet i virksomheden, ikke mindst til dine data.

 

 

Brian Troelsen+45 3079 5933 btrl@nnit.comBusiness Development Director https://dk.linkedin.com/in/brian-troelsen-693b38Brian Troelsen

 

 

Syv gode grunde til cloudhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Syv-gode-grunde-til-cloud.aspxSyv gode grunde til cloud
Lad data løfte lønsomheden i dine projekterhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Lad-data-løfte-lønsomheden-i-dine-projekter.aspxLad data løfte lønsomheden i dine projekter
Kopenhagen Fur sikrer bæredygtigheden med D365http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Kopenhagen-Fur.aspxKopenhagen Fur sikrer bæredygtigheden med D365
IT-afdelingens evne til at skabe resultater, er virksomhedens eksistensgrundlaghttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/IT-afdelingens-evne-til-at-skabe-resultater.aspxIT-afdelingens evne til at skabe resultater, er virksomhedens eksistensgrundlag
Hvad er Dynamics 365?http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Hvad-er-Dynamics-365.aspxHvad er Dynamics 365?
Når digital transformation forandrer markedet: Disrupt eller bliv disruptedhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Disrupt-eller-bliv-disrupted.aspxNår digital transformation forandrer markedet: Disrupt eller bliv disrupted
Digital transformation: Smid din forretning i skyen, og træd ind i den fjerde industrielle revolutionhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Digital-Transformation-smid-din-forretning-i-skyen.aspxDigital transformation: Smid din forretning i skyen, og træd ind i den fjerde industrielle revolution
Digital transformation-CEO'ens rolle i forandringhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Digital-transformation-CEO'ens-rolle-i-forandring.aspxDigital transformation-CEO'ens rolle i forandring
CIO’ens nye rolle- fra drift til strategihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/CIO’ens-nye-rolle-Fra-drift-til-strategi.aspxCIO’ens nye rolle- fra drift til strategi
Når Big Data giver stærkere return on ERP investmenthttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Big-Data-giver-stærkere-return-on-ERP-investment.aspxNår Big Data giver stærkere return on ERP investment