Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

NNIT’s egne bjergbestigere: Vores bedste råd til digital transformation

NNIT’s Forventningsbarometer beskriver med basecamp, explorer og navigator, hvor langt en organisation er på sin digitale rejse. For tre NNIT-medarbejdere giver den bjergbestigeranalogi bedre mening end nogensinde før. De sætter nemlig kurs mod den virkelige verdens basecamp på Mount Everest.

Ved foden af Mount Everest, i 5.364 meters højde, ligger basecamp – og her vil de tre NNIT-medarbejdere Pia, Trine og Jane op. Når de om få dage sætter kurs mod verdens højeste bjerg, er de meget bevidste om lighederne mellem deres rejse og den digitale rejse, som NNIT hver dag hjælper organisationer igennem. 

I løbet af de seneste seks måneder har de tre medarbejdere brugt næsten al deres fritid på intensiv fysisk og mental forberedelse til de 23 dages rejse mod Mount Everests basecamp.

  • Allerede her kan vi jo ikke komme uden om parallellen til digital transformation. Vi har i den grad prioriteret alle forberedelserne, og det ville ikke være muligt uden vores baglands opbakning. På samme måde er det altafgørende for virksomheder på vej mod digital transformation, at direktionen og bestyrelsesmedlemmerne bakker op om projektet og anerkender de kulturændringer den digitale rejse kræver, siger de tre trekkere.

 

Pia Doberck, Trine Io Bjerregaard og Jane Banke 

 

Få succes med den rette hjælp
I takt med at forberedelserne skrider frem, og afrejsedatoen nærmer sig, bliver tankerne ledt mod Forventningsbarometerets bjergbestigningsanalogi og NNIT’s rådgiverrolle for virksomheder, der igangsætter rejsen mod digital transformation:

  • Vi erkendte ret tidligt i forløbet, at sandsynligheden for at gennemføre turen var forsvindende lille uden viden og hjælp ude fra. Vores rejsebureau har løbende givet os ekspertvejledning, og på selve rejsen leder en professionel guide os mod målet – ligesom NNIT gør det for virksomheder med digital transformation som slutdestination, uddyber de.

 

Undgå digital højdesyge
Når NNIT arbejder med digital transformation, er målet at understøtte organisationers bevægelse fra basecamp til stadierne explorer og navigator, der henholdsvis beskriver virksomheder, der er godt på vej, og virksomheder, der er i mål med digital transformation. Men uanset hvor på bjerget en person eller en organisation befinder sig, er de grundlæggende forberedelser og risikofaktorer de samme. Blandt andet er det i begge tilfælde altafgørende, at rejsen foregår i et passende tempo og uden at springe stadier over.

De tre fortæller, at man ikke kommer hverken sovende til basecamp på Mount Everest eller til explorer- eller navigator-stadiet i digital transformation. Her gælder kun de lange og til tider seje træk. Opstigningen tager tid, og det er enormt risikabelt at haste sig igennem. Det er altafgørende at undgå højdesyge, der kan sætte hele rejsen over styr, og det kræver, at man ikke bliver frustreret, når vejret er dårligt – eller når legacy-systemer kaster grus i maskineriet.

 

Ud af komfortzonen
Med få dage tilbage inden afrejse står turens indbyggede risici meget klar i de tre medarbejderes bevidsthed.

De understreger, at uanset om det handler om turen til basecamp, digital transformation eller noget helt tredje, er risikovillighed og modet til at arbejde uden for sin komfortzone helt afgørende. Det handler om at tilpasse sig udfordringerne undervejs.

 


Trekkernes råd til digital transformation

  • Afgør, om du er moden - Som virksomhed giver det først mening at begive sig ud på den digitale rejse, når organisationen er klar. En altafgørende faktor er her, at baglandet skal have forståelse for den tid og de store udfordringer, rejsen kræver.

  • Vær risikovillig og træd ud af din komfortzone - Det kræver mod at udvikle sig. For at stå distancen med digital transformation er det vigtigt, at baglandet er med. Digital transformation skal være accepteret helt op på direktionsgangen og i bestyrelseslokalet, og er ikke noget, der bare foregår i it-afdelingen bag lukkede døre.

  • Accepter langsom opstigning - Digital transformation tager tid. Vær afklaret med, at der kommer udfordringer undervejs, som ikke kunne forudses i planlægningsfasen. I sig selv kan det være et langt og sejt træk at omstille en virksomhed kulturelt til digital transformation, og undervejs bliver der sandsynligvis stillet spørgsmåls tegn ved, om det nu er besværet værd.

  • Lav en plan - God forberedelse og klare mål og delmål er uundværlige arbejdsredskaber. Dels til it-afdelingen, men også til at få resten af organisationen til at forstå, hvor langt processen er skredet frem. Og når det så er sagt, er det altafgørende, at organisationen samtidig ruster sig til at være omstillingsparat. Forholdene kan ændre sig med meget kort varsel, og der vil være behov for hele tiden at kunne revurdere og omlægge den eksisterende plan.

  • Søg ekspertviden - Anerkend, at der er viden at hente, og at der er eksperter derude, der allerede har været processen igennem. Flere gange. Brug dem til både forberedelser og undervejs. De kender de fleste af de benspænd, der kan opstå, og dermed også løsningerne, og de kan fungere som en beroligende faktor både for it-afdelingen, og i særlig grad også for direktionen og baglandet.

 

Bliv klogere på dit eget niveau af digital innovation
Du har nu mulighed for at deltage i NNIT Forventningsbarometer og blive klogere på din virksomheds innovations-niveau: Basecamp, navigator eller explorer. Her kan du få gode råd til hvordan din virksomhed kan nå det næste niveau - svar på spørgeskemaet her.

 

 

Birgitte Barslund+45 3077 8160bibn@nnit.comMarketing Manager https://www.linkedin.com/in/birgittebarslundBirgitte Barslund

 

 

Skalering af Data Science med NNIThttp://www.nnit.dk/Raedgivning/Sider/Skalering-af-Data-Science.aspxSkalering af Data Science med NNIT
Corporate Entrepreneurship i NNIThttp://www.nnit.dk/Raedgivning/Sider/Corporate-entrepreneurship-in-NNIT.aspxCorporate Entrepreneurship i NNIT
TEDx Human Being - Being Humanhttp://www.nnit.dk/Sider/TedX.aspxTEDx Human Being - Being Human
IDC CxO Directions 2019http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/IDC-CxO-Direction-Presentation.aspxIDC CxO Directions 2019
NNIT Forventningsbarometer 2019 - Digital at Scalehttp://www.nnit.dk/Raedgivning/Sider/digitalatscale.aspxNNIT Forventningsbarometer 2019 - Digital at Scale
Adgang til data i realtid booster beslutningstagninghttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Adgang-til-data-i-realtid-booster-beslutningstagning.aspxAdgang til data i realtid booster beslutningstagning
Webinar: Digital at Scalehttp://www.nnit.dk/Sider/Webinar-Digital-at-Scale.aspxWebinar: Digital at Scale
Legacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitethttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Legacy-er-ikke-en-uoverkommelig-barriere-for-agilitet.aspxLegacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitet
Region H skubber til grænserne med ny teknologihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Region-H-skubber-til-graenserne-med-ny-teknologi.aspxRegion H skubber til grænserne med ny teknologi
Måske bliver vi et softwarefirma...http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Måske-Bliver-vi-et-softwarefirma.aspxMåske bliver vi et softwarefirma...