Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Forløs forretnings-potentialet i ESDH

Af Søren Chr. D. Høyer og Søren Anderberg,
Management Consultants, NNIT

 

Resultatmål er specifikke økonomiske og non-økonomiske mål, som ledelsen i de offentlige organisationer bliver målt på. Der er derfor naturligt fokus på resultatmålene. Men elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH), der bl.a. anvendes til monitorering af målene, får ikke nær den samme opmærksomhed. På trods af, at systemet udgør en central nøgle til succesfulde mål, og kan skabe grundlaget for proaktiv handling, der sikrer målopfyldelse. ESDH er havnet i en blind vinkel.

De mange funktionelle og compliance-orienterede krav, der stilles til ESDH stjæler opmærksomheden fra ESDHs forretningsmæssige bidrag. I mange organisationer bliver ESDH i bedste fald opfattet som et nødvendigt onde, et tungt og manuelt system. Realiteten er dog, at systemet håndterer kritisk information og derfor er helt centralt i forhold til ledelsesrapportering og beslutningsgrundlag.

En negativ spiral

ESDH indeholder store mængder struktureret data, som ofte anvendes i en manuel rapportering i forhold til resultatmålene. Den manuelle bearbejdning tager tid og ressourcer fra analyse- og prognosearbejdet. Ledelsen får sjældent de nyeste data, og de leverede data er ofte ikke gennemarbejdede. Konsekvensen er, at tendenser og skjulte sammenhænge ikke kommer frem i lyset – og som beslutningsgrundlag er rapporteringen dermed langt fra ideelt.

Ledelsen kan derfor først se et givent problem, når det er indtruffet og er tvunget til at handle reaktivt. Når de historiske tal viser, at det ikke længere er muligt at nå resultatmålene, er reaktionen ofte alligevel at forsøge at nå målene, hvilket lægger yderligere pres på rapporteringsorganisationen – en negativ spiral er sat i gang.

Optimering er til hele organisationens fordel

Den negative spiral kan brydes ved at automatisere den manuelle bearbejdning og frigive tid til analyse- og prognosearbejde. I forbindelse med automatisering af rapporteringen er det ofte nødvendigt at optimere brugen af og kravene til ESDH, så systemet bliver mere målrettet mod rapporteringskravene. Kravene skaber gennemsigtighed i forhold til, hvad der reelt bliver målt på, og hvad ESDH skal bruges til i organisationen. Det giver et øget fokus på, hvad der er væsentlig for organisationen, og optimeringsprocessen bliver dermed til fordel for både medarbejdere og ledelse.

Information Management

NNIT's Information Management konsulentydelser indeholder et afprøvet værktøj til at automatisere rapporteringen. Det kan facilitere en optimering af processen for indsamling og behandling af data fra it-systemer, som f.eks. ESDH.

NNIT Management Consulting har etableret et dedikeret team af konsulenter, som teknologiuafhængigt beskæftiger sig med analyse og rådgivning på området. Teamet "Business Performance Excellence" har erfaring med ESDH og Information Management værdikæden fra målformulering til teknisk og forretningsmæssig realisering, samt den kontinuerlige forbedringsproces.

 

 

 

 

 

 

Kontakt NNIT+45 7024 ​4242nnitcontact@nnit.com ​​https://dk.linkedin.com/company/nnitKontakt NNIT

 

 

Portaler og samarbejdsløsningerhttp://www.nnit.dk/Outsourcing-af-applikationer/Sider/portaler-og-samarbejdsløsninger.aspxPortaler og samarbejdsløsninger
Portaler og samarbejdsløsningerhttp://www.nnit.dk/Forretningsloesninger/Sider/portaler-og-samarbejdsløsninger-.aspxPortaler og samarbejdsløsninger