Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Høster I gevinsterne af jeres projekter?

Hvad skal projekter levere?

Kort sagt leverer et projekt muligheden for at gøre noget nyt eller gøre tingene på en ny måde Gevinstrealiseringen kan først begynde, når vi gør tingene på en ny måde.

Mange projekter igangsættes, uden at der foreligger en klar definition af de gevinster, der skal realiseres, og hvordan de kobler sig til projektets business case og leverancer. Andre gange forsvinder fokusset på gevinster i takt med, at projektet skrider frem. Dermed risikerer I, at formålet bliver, at projektet afsluttes inden for den aftalte tid, pris og kvalitet og ikke,  at I realiserer de ønskede gevinster.  

Skal der opnås virkelig værdi gennem projekter, er et dedikeret og kontinuerligt fokus på gevinstrealisering nødvendigt.  

  • Hvordan identificerer I de ønskede gevinster? 
  • Stemmer de identificerede gevinster overens med organisationens strategiske mål?
  • Tager jeres projektledelsesmodel højde for gevinstrealisering?
  • Hvordan følger I op på gevinstrealiseringen gennem projektforløbet?
  • Hvem ejer gevinsterne set i lyset af, at gevinster oftest først realiseres efter projektafslutning? 

Værdien af gevinstrealisering

Et øget fokus på gevinstrealisering kræver disciplin, men samtidig giver det mange fordele som f.eks.:   

  • Større investeringsafkast via opnåelse af gevinster frem for blot levering af f.eks. et nyt system 
  • Øget organisatorisk accept grundet etablering af en rød tråd mellem gevinster og projektprioritering
  • Øget organisatorisk ejerskab gennem tydelig identificering af gevinster   

NNIT's løsning

NNIT har dokumenteret erfaring med rådgivning og bistand inden for gevinstrealisering. NNITs gevinstrealiseringsmodel inkluderer: 

  • Værktøj og skabeloner til identificering af gevinster
  • Vurdering af gevinster for at sikre, at projektet stemmer overens med organisationens strategi
  • IT-projektledelsesmodel med fokus på gevinstrealisering 
  • Redskaber til planlægning og måling af gevinstrealisering
  • En komplet gevinstrapport ved projektafslutning, som indeholder dokumentation af den realiserede værdi samt en plan for gevinstrealisering efter projektafslutning
  • Gevinstrealiseringsmetoden kan med fordel kobles til NNITs metode for organisatorisk forandringsledelse                     

NNITs gevinstrealiseringsmetode baserer sig på de mest anerkendte teorier og modeller og er fuldt integreret med de fælles offentlige modeller og anbefalinger for god projekt- og programledelse.

 

 

 

 

 

 

Kontakt NNIT+45 7024 ​4242nnitcontact@nnit.com​​https://dk.linkedin.com/company/nnitKontakt NNIT

 

 

Det Digitale Danmarkhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Det-Digitale-Danmark.aspxDet Digitale Danmark
Gør ustrukturerede data til strukturerede datahttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Gør ustrukturerede data til strukturerede data.aspxGør ustrukturerede data til strukturerede data
Offentlig sektorhttp://www.nnit.dk/Sider/offentlig-sektor.aspxOffentlig sektor
Vælg og prioriter de rigtige projekterhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Vælg-og-prioriter-de-rigtige-projekter.aspxVælg og prioriter de rigtige projekter
Er I gearet til at modstå fremtidens digitale sikkerhedstrusler?http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/NNIT_Security_Services.aspxEr I gearet til at modstå fremtidens digitale sikkerhedstrusler?
Taktiktavle giver DSB nyt syn på it-strategienhttp://www.nnit.dk/KundeCases/Sider/Taktiktavle-giver-DSB-nyt-syn-på-it-strategien.aspxTaktiktavle giver DSB nyt syn på it-strategien
Hurtig digitalisering af nye paragrafferhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/NNIT_Digitalisering_Paragrafer_DK.aspxHurtig digitalisering af nye paragraffer
De Digitale Grundsten – fællesoffentlig strategi for digital velfærdhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/NNIT_Digitale_Grundsten.aspxDe Digitale Grundsten – fællesoffentlig strategi for digital velfærd
Forandringsledelse i sundhedsvæsnethttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/NNIT_Datasheet_Forandringsledelse_i_sundhedsvæsnet-(2).aspxForandringsledelse i sundhedsvæsnet
Service requests er sat på skinner hos DSBhttp://www.nnit.dk/KundeCases/Sider/Service-requests-er-sat-på-skinner-hos-DSB.aspxService requests er sat på skinner hos DSB