Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Windows Server 2003 går på pension til sommer

Af journalist Torben B. Sørensen

 

Virksomheder risikerer alvorlige sikkerhedsproblemer, når Microsoft til sommer standser supporten til Windows Server 2003. NNIT hjælper kunderne med at komme over på en ny platform og ved samme lejlighed rydde op i systemporteføljen og effektivisere driften.

Den 14. juli 2015 er det slut. Microsoft ophører med at yde support til Windows Server 2003.

"Det betyder blandt andet, at når der bliver opdaget nye sikkerhedshuller i styresystemet, vil Microsoft ikke lukke dem. Det er især en udfordring for stærkt regulerede brancher som medicinalbranchen og finansverdenen, men også for offentlige institutioner," siger manager Søren Anderberg, NNIT Management Consulting.

Udfordringen består i, at myndigheder og samarbejdspartnere typisk kræver, at virksomhedens it-systemer til enhver tid skal være opdaterede. Så når supporten ophører, kan virksomhederne ikke længere overholde kravet. Konsekvensen kan blive, at revisionen tager forbehold eller indfører en revisionsanmærkning.

Selvom en virksomhed ikke hører til de meget regulerede brancher, udgør supportstoppet stadig en alvorlig trussel for sikkerheden. Et så udbredt system som Windows Server 2003 er i hackernes søgelys. Alle virksomheder med Windows Server 2003 risikerer, at uvedkommende får adgang til fortrolige data.

Analysen kommer først

Selvom servere med Windows Server 2003 fortsat vil køre videre efter den 14. juli, er det vigtigt at komme i gang med at lægge en plan nu. Det hjælper NNIT gerne med.

"Vi har erfaring fra en række projekter, hvor vi har hjulpet kunder med at migrere til nyere styresystemer. Den erfaring trækker vi på, når vi hjælper andre virksomheder med at komme videre," siger Søren Anderberg.

Han nævner en række veje, som en virksomhed kan gå. Udgangspunktet er i alle tilfælde en analyse af den samlede applikationsportefølje og serverinfrastruktur.

  • Virksomheden kan overveje, om nogle af de gamle applikationer er redundante og kan udfases.
  • Er det ikke muligt at udfase applikationer, kan man se på, om de kan opdateres. Er der kommet en nyere version til et nyere operativsystem?
  • Hvis applikationen ikke kan opdateres, må virksomheden finde en anden, der kan løse dens opgaver.
  • Måske har virksomheden allerede en applikation, der kan løse opgaven. Så kan virksomheden udvide brugen i stedet for at købe en ny løsning.
  • Endelig kan en virksomhed i særlige tilfælde lade den forældede platform køre videre i et isoleret miljø.

Solution Architect Michael Krogh kommer fra den tekniske side af NNIT, mens Søren Anderberg er management-konsulent fra forretningssiden. De to indgår i et tværgående ekspertteam, der rummer folk med begge typer kompetencer til at hjælpe virksomheder med at komme væk fra den forældede platform.

En ny mulighed

"De fleste berørte virksomheder vil have så mange servere med Windows Server 2003, at de ikke kan nå at udfase dem alle sammen på et halvt år. Derfor hjælper vi dem med at prioritere indsatsen," siger Michael Krogh.

Han og Søren Anderberg understreger den holistiske tilgang, NNIT tager til opgaven: NNIT's eksperter opbygger et samlet overblik over virksomhedens servere og applikationer. På den måde kan de opdage løsningsmuligheder på tværs af virksomheden:

"Det kan være, at en afdeling allerede har investeret i en applikation, som en anden afdeling kan bruge," forklarer Michael Krogh.

Uden det overblik risikerer virksomhederne, at migreringen sker som uafhængige knopskydninger i de enkelte afdelinger. Og så mister de fordelene ved at løse opgaven som et fælles projekt, hvor de for eksempel kan konsolidere servere på færre platforme, reducere udgifterne og opnå et langt mere strømlinet it-landskab.

Det kan virke som en irriterende ekstra arbejdsbyrde at være tvunget til at opgradere et styresystem, der fungerer fint i hverdagen, bare fordi supporten ophører. Men Søren Anderberg og Michael Krogh opfordrer virksomhederne til at tage opgaven som en anledning til at rydde op og effektivisere.

"Nogle virksomheder har måske systemer, der stadig kører på Windows 2000. Dem kan vi tage med i projektet og dermed sørge for, at hele it-arkitekturen bliver strømlinjet og tidssvarende," siger Michael Krogh.

Overblik på 30 dage

NNIT har opbygget en fast track-model, hvor konsulenterne på kun 30 dage kan etablere det nødvendige overblik. Det stiller dog krav til kunden:

"Virksomheden skal engagere sig og involvere sig ledelsesmæssigt. For ja, det her er en it-forankret opgave, men den er drevet af forretningens behov. Endvidere skal de give os adgang til data om deres it-arkitektur, for eksempel via en CMDB (Configuration Management Database) og deres SLA'er (service level agreement). Endelig skal de være indstillet på at prioritere opgaverne i samarbejde med os," siger Søren Anderberg.

Husk kompatibiliteten

Søren Anderberg har bemærket, at virksomheder ofte overser to elementer, når de planlægger migrering til et nyt styresystem og applikationer: Datakompatibilitet og SOP'er (Standard Operating Procedures).

"Når man tager en ny applikation i brug, skal man sikre sig, at den kan læse data fra den applikation, den afløser. I nogle tilfælde går det uden problemer. I andre tilfælde kan måske kun 90 procent af data læses. Og andre gange skal der laves et egentligt konverteringsprojekt," siger han. SOP'er (Standard Operating Procedures) er nedskrevne retningslinjer for, hvordan medarbejderne anvender it-værktøjer i virksomhedens hverdag. Det kan for eksempel være en beskrivelse af, hvordan medarbejdere registrerer bilag for udlæg ved rejser.

"Når man indfører et nyt system, medfører det ofte, at SOP'erne også skal tilrettes. Det glemmer mange virksomheder," siger Søren Anderberg.

Han og Michael Krogh opfordrer virksomheder til at begynde på opgaven med det samme, hvis de ikke allerede er i gang. Måske er det ikke muligt at migrere alle systemer inden sommer, men ved at begynde nu kan virksomhederne nå at prioritere indsatsen. På den måde sikrer de, at de vigtigste systemer bliver migreret først.

 

 

 

 

 

 

Kontakt NNIT+45 7024 ​4242nnitcontact@nnit.com ​​https://dk.linkedin.com/company/nnitKontakt NNIT

 

 

Windows Server 2003: End of Supporthttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Windows-Server-2003---End-of-Support.aspxWindows Server 2003: End of Support