Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Partnerskaber - et alternativ til at genopfinde det digitale hjul

Med Jan Topp Rasmussen, CIO, Bang & Olufsen​

Det gamle mundheld ”sammen er vi stærke” tjener fint som en beskrivelse af det danske designikon Bang & Olufsens digitale transformation. Mens selskabet selv fokuserer på at skubbe grænserne for audio-design, benytter de sig samtidig af partnerskaber til at forbedre både deres time-to-market og adgangen til de nyeste teknologiske trends.

Siden stiftelsen i 1925 i det vestligste Danmark har Bang & Olufsen været et designikon i dansk erhvervsliv. Gennem årene har selskabet produceret nogle af de mest eftertragtede audio-løsninger, der nogensinde har prydet alt fra dagligstuer til bestyrelseslokaler i ind- og udland, men har, ligesom alt andet, ændret sig med tiden. 
I dag er selskabet ikke længere blot producent af audio- og videoløsninger, men har transformeret sig til en egentlig detailvirksomhed med et udtalt fokus på kernekompetencerne design, lyd og håndværk.


Partnere som en genvej

At transformere et selskab som Bang & Olufsen fra traditionel produktion og videre ind i den digitale kamp kræver adgang til et bredt udvalg af avancerede teknologier, som selv de største tech-selskaber nogle gange stadig kæmper med at ramme helt rigtigt. Løsningen er at indgå partnerskaber med ledende tech-virksomheder, som hver især er blandt de førende eksperter på netop deres felt. 

– Vi leverer stadig de samme produkter, der baserer sig på en unik kombination af lyd, håndværk og design, men kunderne i dag spiller en langt større rolle i vores processer end tidligere. Og de bliver involveret langt tidligere. Vi følger de igangværende tendenser i markedet tæt, og når vi ser på konkurrenterne, så er vi en del af førerfeltet, når det kommer til at tage nye teknologier til sig. Men med tanke på de pludselige skift i tendenser og teknologier, der generelt sker i detailbranchen, så er det ikke en mulighed, at vi selv skal være eksperter i alle afkroge, siger Jan Topp Rasmussen. 

Når man arbejder med B2C-kunder, er hastighed og time-to-market altafgørende. Trends skifter hurtigt, og det produkt, der er eftertragtet én måned, kan være en gammel nyhed den næste. 

– En tommelfingerregel er, at vi altid bestræber os på at være med i front, når det kommer til at tilbyde vores kunder den nyeste teknologi. Men vi er ikke nødvendigvis first-movers. Vi vil først kunne stole på, at teknologien virker. Et eksempel er stemmestyring. Hvis vi skulle udvikle teknologien selv og gennemføre de nødvendige test og kvalitetskontrol, ville vores time to market være alt for lang. I stedet allierer vi os med tech-partnere med den nødvendige viden og kapaciteten til at teste teknologien grundigt. Det betyder samtidig, at det er nemmere at skalere produktionen og udviklingen, fordi vi ikke skal vente på, at vores egne udviklere finder en løsning, men kan implementere direkte fra vores partnere, som kun fokuserer på at være førende på de områder.


Hybridmodeller fremmer agilitet og kvalitet

Behovet for at være foran konkurrenterne betyder, at Bang & Olufsen har taget nye udviklingsmetoder til sig, mens man også trækker på feedback fra slutbrugerne og kunder. 

– Hos Bang & Olufsen arbejder vi med en hybridmodel i forhold til udvikling. Når vi arbejder med noget kunderelateret, drejer alt sig om agil og innovativ udvikling og arbejde i sprint – fokus er altid på kvalitet, men i lige så høj grad på hastighed og time-to-market, siger Jan Topp Rasmussen og forklarer, at metoderne også er sivet nedad til selve udviklings-teamene. 

– Udvikling er ikke noget der foregår i en ”hemmelig” eller fjern del af virksomheden. Vores projekter er generelt flettet gnidningsfrit sammen med resten af forretningen – derfor består vores teams af medarbejdere fra ”begge sider” og forskellige afdelinger. Vi prøver så vidt muligt ikke at inddele i it og resten af forretningen.


Ikke alle hypes ”make the cut”

Den brugercentrerede tilgang er også med til at bestemme, hvilke teknologier Bang & Olufsen i sidste ende går efter. 
Virksomheden går gerne langt i sine bestræbelser på at afkode, hvad kunderne efterspørger. Det indebærer, at de fra tid til anden inviterer, ofte yngre, designere og kunstnere til workshops for derigennem at samle input om kommende, store tendenser. 

– Vi gennemtænker, hvilke teknologier vi i sidste ende vælger at satse på. Ud fra et strategisk synspunkt bestræber vi os på ikke at blive låst til en bestemt teknologi. Lige nu kigger vi på interessante teknologier som kunstig intelligens og eCommerce med det mål at levere den bedst mulige kundeoplevelse. 

Selvom Bang & Olufsen benytter sig af eksterne partnerskaber for at få adgang til de nyeste, teknologiske løsninger, betyder det ikke, at virksomheden kaster sig i lag med hvem som helst. 
Partnererskaber besluttes på ledelsesniveau i Bang & Olufsen, og sådan forbliver det. Vi inviterer jo i realiteten eventuelle partnere ind i vores ”helligste haller”, så det er vigtigt, at de deler vores kerneværdier. Vi hverken kan eller vil gå på kompromis med vores værdier. På samme tid arbejder vi tæt sammen med vores eksterne kollegaer, så det er vigtigt at implementere en smidig organisation på ordentlig vis, slår Jan Topp Rasmussen fast.


At skabe en digital kultur uden legacy

Som en produktionsvirksomhed, der har bevæget sig ind i detail, har det være nødvendigt for Bang & Olufsen at revurdere de fleste af sine processer, så de passer ind i et digitalt framework. Et af de spørgsmål, som opstod i processen, var overvejelsen om, hvorvidt man skulle benytte eksisterende legacy-teknologi til at katapultere virksomheden fremad, eller man i stedet skulle starte på en frisk med en Green Field-tilgang. 

– Vi har haft en del diskussioner omkring det. Skal vi holde fast i vores gamle, men opdaterede, legacy-systemer og trække dem med på vores digitale transformationsrejse, eller skal vi starte på en frisk – altså se det som en mulighed for at så noget nyt? lyder det retorisk fra Jan Topp Rasmussen. 

Han forklarer, at Bang & Olufsen dyrker en digital kultur, der i høj grad trækker på Green Field-tilgangen, når det kommer til virksomhedens applikationer og digitale arkitektur. 

– Behovet for at flytte sig fremad og skabe nye løsninger til fordel for kunden driver alt andet, og det er svært at være virkelig innovativ, hvis du konstant er afhængig af aldrende legacy-systemer. Derfor spiller Green Field en stor rolle i udformningen af vores digitale kultur.


Digitale fakta om Bang & Olufsen

  • Bang & Olufsen forbereder et moderniseringsprogram, som involverer både detail og ERP såvel som virksomhedens digitale infrastruktur. Programmet kører på to spor med process excellence og sikkerhed som omdrejningspunkt og med cloud som den tilsigtede platform.

  • For at mindske afstanden mellem it og den øvrige organisation har Bang & Olufsen implementeret et Business Relation Management-koncept (BRM), der bygger bro og styrker samarbejdet. Derudover bliver begrebet ”business technology” benyttet som overliggende ramme i stedet for ”it” for at afspejle, at der er tale om teknologisk support af den samlede forretning.


Jan Top Rasmussens bedste tips til den agile CIO

  1. Hvis du vil satse på transformation og forandring, skal det være en del af den samlede forretningsstrategi. Du kan ikke klare dig med et par enkelte, passionerede medarbejdere, men skal have fuldstændig opbakning fra bestyrelsen, ledelsen og medarbejderne.

  2. Få styr på din governance. Du piller ved virksomhedens DNA, processer og kultur, så det er nødvendigt at have klare linjer i forhold til beslutningskompetencer og ansvarsområder.

  3. Accepter at digital transformation ikke sker fra den ene dag til den anden. Nogle ting går hurtigt, nogle går langsomt, og andre skal man ikke forstyrre – og du skal ikke være bange for at trække folk med nye og anderledes kompetencer ind.

Er din organisation Digital at Scale?

Forventningsbarometeret går i år i dybden med danske og internationale virksomheders muligheder for og parathed til at skalere deres digitale initiativer. Hvilke forskelle er der – og hvor? Og hvad kræver det, strategisk, teknologisk og organisatorisk, at skalere sin digitale indsats? Vi kalder det Digital at Scale.

Udfyld formen nedenunder, for at hente rapporten og læs mere om resultaterne og resten af CIO artiklerne

 

 

Brian Troelsen+45 3079 5933 btrl@nnit.comBusiness Development Director https://dk.linkedin.com/in/brian-troelsen-693b38Brian Troelsen

 

 

Skalering af Data Science med NNIThttp://www.nnit.dk/digital-transformation-og-innovation/Sider/Skalering-af-Data-Science-med-NNIT.aspxSkalering af Data Science med NNIT
PFA: “Data science er ikke en it-disciplin; det er en forretningsdisciplin”http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/PFA-Data-science-er-ikke-en-it-disciplin;-det-er-en-forretningsdisciplin.aspxPFA: “Data science er ikke en it-disciplin; det er en forretningsdisciplin”
Måske bliver vi et softwarefirma...http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Måske-Bliver-vi-et-softwarefirma.aspxMåske bliver vi et softwarefirma...
Region H skubber til grænserne med ny teknologihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Region-H-skubber-til-graenserne-med-ny-teknologi.aspxRegion H skubber til grænserne med ny teknologi
De små værdifulde ideer er nøglenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/De-små-værdifulde-ideer-er-nøglen.aspxDe små værdifulde ideer er nøglen
Legacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitethttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Legacy-er-ikke-en-uoverkommelig-barriere-for-agilitet.aspxLegacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitet
Vi har outsourcet markant for at blive mere agilehttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Vi-har-outsourcet-markant-for-at-blive-mere-agile.aspxVi har outsourcet markant for at blive mere agile
Agil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tidhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agil-udvikling-har-halveret-Arlas.aspxAgil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tid
Agile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agile-organisationer-skal-have-tid-til-at-lykkes-og-opbakning-fra-topledelsen.aspxAgile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsen
Et fælles fundament er afgørende for digitaliseringenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Et-fælles-fundament-er-afgørende-for-digitalisering.aspxEt fælles fundament er afgørende for digitaliseringen

 

 

Brian Troelsen+45 3079 5933 btrl@nnit.comBusiness Development Director https://dk.linkedin.com/in/brian-troelsen-693b38Brian Troelsen

 

 

Skalering af Data Science med NNIThttp://www.nnit.dk/digital-transformation-og-innovation/Sider/Skalering-af-Data-Science-med-NNIT.aspxSkalering af Data Science med NNIT
PFA: “Data science er ikke en it-disciplin; det er en forretningsdisciplin”http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/PFA-Data-science-er-ikke-en-it-disciplin;-det-er-en-forretningsdisciplin.aspxPFA: “Data science er ikke en it-disciplin; det er en forretningsdisciplin”
Måske bliver vi et softwarefirma...http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Måske-Bliver-vi-et-softwarefirma.aspxMåske bliver vi et softwarefirma...
Region H skubber til grænserne med ny teknologihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Region-H-skubber-til-graenserne-med-ny-teknologi.aspxRegion H skubber til grænserne med ny teknologi
De små værdifulde ideer er nøglenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/De-små-værdifulde-ideer-er-nøglen.aspxDe små værdifulde ideer er nøglen
Legacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitethttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Legacy-er-ikke-en-uoverkommelig-barriere-for-agilitet.aspxLegacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitet
Vi har outsourcet markant for at blive mere agilehttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Vi-har-outsourcet-markant-for-at-blive-mere-agile.aspxVi har outsourcet markant for at blive mere agile
Agil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tidhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agil-udvikling-har-halveret-Arlas.aspxAgil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tid
Agile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agile-organisationer-skal-have-tid-til-at-lykkes-og-opbakning-fra-topledelsen.aspxAgile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsen
Et fælles fundament er afgørende for digitaliseringenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Et-fælles-fundament-er-afgørende-for-digitalisering.aspxEt fælles fundament er afgørende for digitaliseringen