Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

SAP HANA sætter fart på analyserne

​Af journalist Torben B. Sørensen


NNIT er blandt de første i Danmark, der tilbyder implementering og drift af SAP HANA. Et kvantespring i hastighed muliggør helt nye typer forretningsanalyser.

En kompliceret analyse af forretningsdata kan eksempelvis udføres 10.000 gange hurtigere end før takket være HANA-teknologien fra SAP. Med HANA placeres hele databasen i lynhurtige RAMchips i stedet for på langsomme harddiske.

SAP HANA er en database skrevet til at køre  i RAM. Med tiden vil SAP flytte alle sine  produkter over på teknologien. De første produkter er SAP’s business intelligence-løsninger BO (BusinessObjects) og BW (Business Warehouse). Løsningen leveres som en nøglefærdig boks med den nødvendige hardware og software.

NNIT er blandt de første virksomheder i Danmark, der har investeret i en SAP HANA-boks. Og erfaringerne er positive, fortæller manager John Sander Petersen fra NNIT’s SAP-division:

”Løsningen gør det muligt at søge i data langt hurtigere end med en traditionel database.  Vores team er meget begejstret,” siger han.

Internt HANA proof-of-concept

NNIT har valgt at køre et internt proof-of-conceptprojekt for at lære teknologien at kende, inden den bliver sluppet løs hos kunderne. Projektet drives af en tværfaglig arbejdsgruppe med deltagere fra tekniksiden og forretningssiden. Dermed opbygger NNIT både erfaring i at implementere løsningen, stå for driften og udvikle metoder til forretningsmæssigt at udnytte de nye muligheder. Og netop her ligger de største muligheder:

”Når man kan analysere data titusind gange hurtigere end med traditionel teknologi, åbner  det for nogle muligheder, man har svært ved at forestille sig. I dag er der i mange organisationer spørgsmål, som aldrig bliver stillet, fordi man på forhånd ved, at det er teknologisk uoverkommeligt at besvare dem. De spørgsmål skal virksomhederne nu finde frem igen og se på med friske  øjne,” siger director Thomas Starlit fra NNIT’s SAP-division.

Data fra ERP-systemet kan flyde direkte over i  SAP HANA. Dermed arbejder analysesystemet med data opdateret i ægte realtid. Samtidig  sparer man tid og diskplads til den dataoverførsel, der er nødvendig i traditionelle business intelligence-systemer.

Bedre kundeservice og meget mere

Torben Dinesen Hansen, der er SAP-salgsdirektør hos NNIT, ser perspektiver for virksomhedens kunder i form af bedre kundebetjening:

”I dag er der mange virksomheder, hvor en kundemedarbejder ikke kan besvare et spørgsmål fra en kunde i telefonen med det samme. At finde svaret kræver nogle gange en analyse, som det kan tage flere minutter at køre. Med SAP HANA kan flere analyser udføres i realtid, så de kun tager et par sekunder. Dermed får kunden svar med det samme, og medarbejderne bliver mere effektive,” siger han.

NNIT er i dialog med virksomheder, der kigger  på at bruge teknologien til at give netop deres kundeservice et løft.

Prøv HANA med egne data

Det kan lyde som magi, at analyser af forretningsdata kan speedes så meget op. Derfor er NNIT indstillet på at demonstrere det for deres kunder i praksis: Hvis en kunde leverer en disk med data fra deres SAP BW-data warehouse, vil NNIT hælde dem ind i SAP HANA og demonstrere, hvor meget hurtigere data kan analyseres.* NNIT kan i sagens natur kun tilbyde demonstrationen til et begrænset antal kunder, og NNIT forbeholder derfor sig ret til begrænse antallet efter et først til mølle-princip.

Selvom den nye teknologi i sig selv kan lyde tillokkende, er den ingen mirakelmedicin. Der skal stadig tages hånd om de traditionelle driftsopgaver, før SAP HANA kan indgå i hverdagens mix af it-løsninger.

”Vi gør meget ud af at opbygge en ekspertise.  For eksempel afdækker vores proof-of-concept, hvordan vi sikrer backup af data. Også de øvrige discipliner inden for drift får vi på plads, så vi kan tilbyde en moden service til de kunder, der vil udnytte teknologien til at få forretningsmæssige fordele,” siger Thomas Starlit.

Torben Dinesen Hansen supplerer med, at NNIT’s forretningskonsulenter kan hjælpe med at identificere de mulige gevinster. Her handler det om at  se på kundens forretning med friske øjne, så man identificerer de muligheder for at analysere data, der ikke er praktisk gennemførlige i dag.

En af de nye muligheder går ud på at tage nye typer data ind. Traditionelt har business intelligence handlet om at analysere strukturerede  og historiske data: Beløb, mængder, varenavne, geografi. Men en ny tendens går ud på at følge med i sociale medier for at se, hvad kunderne skriver om ens produkter og på den baggrund  lave predictive analyser.

Det kræver, at man indsamler data fra blogs, twitter, Facebook og andre kilder på nettet. At analysere dem er ikke en oplagt opgave for de traditionelle værktøjer – men SAP HANA er skabt til at håndtere både strukturerede og ustrukturerede data. Dermed kan virksomheden åbne for en viden, som i dag ikke er tilgængelig.

Mød eksperterne

Vil du høre mere om NNIT’s egne erfaringer  med SAP HANA, kan du deltage på SAP HANA Roadshow i København den 31. oktober 2012.  Her vil NNIT’s SAP HANA-eksperter være til stede med egen stand.

*Kunden er ved udlevering af data til NNIT ansvarlig for overholdelse af gældende lovgivning, herunder i relation til persondata. NNIT kan kræve, at kunden som dataansvarlig udarbejder og/eller underskriver særskilte erklæringer, inden data eventuelt overdrages til NNIT og demonstration af SAP HANA iværksættes.

 

 

 

 

 

 

Kontakt NNIT+45 7024 ​4242nnitcontact@nnit.com ​​https://dk.linkedin.com/company/nnitKontakt NNIT

 

 

Dit outsourcingpotentialehttp://www.nnit.dk/Raedgivning/Sider/dit-outsourcingpotentiale.aspxDit outsourcingpotentiale