Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Brugerinddragelse skaber innovationssucces – men få udnytter muligheden

Når virksomheder crowdsourcer sig gennem innovationsprocessen minimerer de risikoen for fundamentale fodfejl og får adgang til en guldkilde af uvurderlig viden, der kan transformeres til nye forretningsmuligheder. Alligevel svarer næsten 60 procent i NNIT's Forventningsbarometer, at de ikke inddrager kunden i innovationsprocessen.

"Vær sikker på, at du bygger det rigtige, inden du bygger det rigtigt". Sådan siger Alberto Savoia, tidligere Engineering Director hos Google og manden bag Pretotyping teorien. Og man bør spidse ører, når Savoia taler. Over en årrække undersøgte han, hvorfor 80 procent af alle Googles produktlanceringer endte som en fiasko og måtte lukke ned. Hvordan kunne det samme team, der opfandt fænomenet Google Maps fejle fuldstændigt med Google Waves? Svaret er enkelt: I stedet for at udvikle produkter på baggrund af databaseret viden om målgruppen, udviklede medarbejderne nye produkter ud fra egne mavefornemmelser og behov.

Selvom det lyder banalt og ligetil, taler tallene i NNIT's Forventningsbarometer for sig selv. Næsten 60 procent af de mere end 100 deltagende CIO's svarer, at de ikke benytter kundeinvolverende innovation, og ifølge Brian Troelsen, Business Development Director hos NNIT, kan det medføre store udfordringer:

– Virksomheder går glip af helt uvurderlige insights om deres målgruppe. Det betyder, at de slet ikke eller i meget ringe grad har kendskab til de reelle behov i markedet, eller hvordan de imødekommer dem. Som man kan se med Google-casen, forøger manglende kundeinddragelse i høj grad risikoen for at fejle, forklarer han.

Manglende kundeinddragelse i innovationen peger ofte tilbage på faktorer som indgroede arbejdsgange, arbejdskultur og ikke mindst "vi plejer".

– Der sker lige nu et opgør med en tidsalder og en meget klassisk tilgang til innovation. Men for etablerede virksomheder kan den kundeinvolverende innovation være en stor omvæltning og derfor fristende at ignorere. Det kan betyde, at de bliver overhalet indenom af (nye) konkurrenter, der har knækket koden med digital innovation og i værste fald, at de må kapitulere, siger Brian Troelsen.

Kend dine Innovationsteorier

Design Thinking

  • Refererer til den klassiske brainstorm-proces fra designverdenen, hvor et kæmpe idémylder slutteligt bliver til én enkelt ide, som designerne satser på.

  • Ved design thinking er det samme brainstorm, men man involverer både kunder og stakeholdere i hele innovationprocessen. Dermed er det ikke kun virksomhedens, men også kundens inputs, der har indvirkning på, hvilke idéer der "overlever", og hvordan de ender med at se ud.

  • Det giver virksomheden unikke insights og mulighed for at tilpasse produktet til målgruppen i processen og ikke først, når det er blevet lanceret og dermed på bagkant.

Pretotyping

  • Dækker over grundforståelsen, at "data beats opinion". Virksomheden skal have databaseret viden om målgruppen for at kunne udvikle et succesfuldt produkt.

  • Pretotyping gør op med den traditionelle "vandfaldsmodel", hvor man planlægger produktudviklingen ned i alle detaljer fra begyndelsen for derefter at sætte gang i silo-opdelte hold og processer – fx en fase for krav-spcifikation, en fase for programmering, en fase for hardware-udvikling, en fase for test osv. Vandfaldsmodellen betyder ofte meget langvarige udviklingscyklusser med den risiko til følge, at det endelige produkt er forældet eller rammer skævt ift. målgruppens behov. Med en pretotyping-tilgang udvikler og tester man sideløbende i såkaldte sprints. For at få data – målgruppens faktiske behov – sender man et minimum viable product (MVP) på gaden, hvorefter det forbedres ud fra brugernes input. Et produkt befinder sig med denne tilgang derfor ofte i beta i lang tid. 

  • Begrebet opstod, da tidligere Engineering Director hos Google Alberto Savori konkluderede, at 80 procent af alle Googles produktlanceringer fejlede, fordi udviklerne lavede innovation på baggrund af egne mavefornemmelser og uden databaseret viden om kunderne.

Fail fast
I en tidsalder hvor virksomheder ivrigt forsøger at disrupte sig selv og deres markeder, inden andre gør det, er der behov for at tænke lancering på hovedet og turde at sende ufærdige produkter på gaden. I stedet for en endelig lauch, bør man løbende lancere forbedrede udgaver af sit produkt.

– Vi taler om at fejle hurtigt. Det handler om at komme hurtigt på markedet og at identificere og rette sine fejl, inden de bliver en bekostelig affære, og produktet måske forældet. Med et databaseret kendskab til målgruppen og deres behov, er risikoen minimal, og det kan rent faktisk betale sig at gå live, før virksomheden betragter sit produkt for færdigt. Faktisk bør vi i vor tid acceptere, at vi nok aldrig bliver færdige, forklarer Brian Troelsen.

Vindende vine

Et eksempel på en succes, der inddrager kunderne i innovationen, og som i dén grad er gået til markedet uden at være "færdig", er app'en Vivino. Skaberne bag launchede app'en med en meget begrænset database af vine, men satte sin lid til, at brugerne ville bidrage med uploads i stor stil og dermed skabe Vivinos eksistensgrundlag. I dag ryger mere end 250.000 nye etiketter i app'ens inbox dagligt! Vivinos første versioner var i den grad et minimum viable product. Vurderingen og klassificeringen af vine foregik helt manuelt, indtil en egentlig database var opbygget. Der sad mennesker og behandlede alle uploads.

– Vivino disrupter sig selv konstant. De benytter sig af klassisk pretotyping, lytter til brugerne og omdanner deres input til nye features i appen. De er et skoleeksempel på en start-up, der har trukket på fagspecialister, i dette tilfælde vininteresserede brugere, til at udvikle deres forretning, siger Brian Troelsen og fortsætter:

– At gå fra traditionel til kundeinvolverende innovation er ikke noget, virksomheden skal gøre halvhjertet. Der skal ske en omstilling på tværs af organisationen – fra C-level til maskinrummet, og det kan være en rigtig god investering at benytte sig af eksterne eksperter eller aktører, der har erfaring, og som trygt kan lede virksomheden på vej mod nye innovative højder, siger Brian Troelsen.

Har du tjekket din virksomheds innovationspuls?
Forventningsbarometeret tager pulsen på digital innovation i danske og internationale virksomheder. Hvilke forskelle er der – og hvor? Og hvad kræver det, strategisk, teknologisk og organisatorisk, at drive digital innovation til endnu større højder?

Prøv Forventningsbaromeret og find ud af, hvilket niveau din virksomhed befinder sig på inden for digital innovation – og få et personligt Benchmark Map. Du får også adgang til en artikelrække om innovationspionerernes rejse mod digital transformationssucces.

 

 

 

Brian Troelsen+45 3079 5933 btrl@nnit.comBusiness Development Director https://dk.linkedin.com/in/brian-troelsen-693b38Brian Troelsen

 

 

Skalering af Data Science med NNIThttp://www.nnit.dk/Raedgivning/Sider/Skalering-af-Data-Science.aspxSkalering af Data Science med NNIT
Corporate Entrepreneurship i NNIThttp://www.nnit.dk/Raedgivning/Sider/Corporate-entrepreneurship-in-NNIT.aspxCorporate Entrepreneurship i NNIT
TEDx Human Being - Being Humanhttp://www.nnit.dk/Sider/TedX.aspxTEDx Human Being - Being Human
IDC CxO Directions 2019http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/IDC-CxO-Direction-Presentation.aspxIDC CxO Directions 2019
NNIT Forventningsbarometer 2019 - Digital at Scalehttp://www.nnit.dk/Raedgivning/Sider/digitalatscale.aspxNNIT Forventningsbarometer 2019 - Digital at Scale
Adgang til data i realtid booster beslutningstagninghttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Adgang-til-data-i-realtid-booster-beslutningstagning.aspxAdgang til data i realtid booster beslutningstagning
Webinar: Digital at Scalehttp://www.nnit.dk/Sider/Webinar-Digital-at-Scale.aspxWebinar: Digital at Scale
Legacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitethttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Legacy-er-ikke-en-uoverkommelig-barriere-for-agilitet.aspxLegacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitet
Region H skubber til grænserne med ny teknologihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Region-H-skubber-til-graenserne-med-ny-teknologi.aspxRegion H skubber til grænserne med ny teknologi
Måske bliver vi et softwarefirma...http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Måske-Bliver-vi-et-softwarefirma.aspxMåske bliver vi et softwarefirma...