Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Udviklingsmuskler fra NNIT gør Norlys mere agil

NNIT har overtaget ansvaret for drift og udvikling af Norlys' ERP- og CRM systemer, der bliver konsolideret i Microsoft Dynamics 365. Det giver en forventet driftsbesparelse i millionklassen, men det primære mål er mere agilitet i udviklingsarbejdet.

Når Norlys udvikler nye digitale produkter og interne systemer, så kommer det fremover til at foregå det med NNIT's erfaring og ressourcer i ryggen. Energi- og telekoncernen, der er dannet af en fusion mellem selskaberne Eniig og SE, har over 700.000 andelshavere, 2.500 medarbejdere og mere end 1,5 millioner kundeforhold.

Ambitionen hos Norlys er at udnytte stordriftsfordelene fra konsolideringen til at levere mere digitalisering og bedre kundeoplevelser. For eksempel via AI-understøttede CRM-systemer, der gør det mere smidigt at rådgive om køb af el- og
teleprodukter, men især også de store besparelser der kan opnås ved at konsolidere de to virksomheders centrale systemer 
til det. Det er en af grundene til, at Norlys har valgt NNIT som leverandør på ERP-området.


Allerede inden fusionen oplevede vi i Eniig, at vores projektarbejde blev bremset af diskussioner om ressourcer og planlægning, som tog fokus fra værdiskabelsen i forretningen. Derfor valgte vi at gå i dialog med NNIT om at outsource drift og udvikling. Nu kigger vi ind i en fusion, hvor vi kan tappe ind i NNIT's udviklingsenergi og -muskler for at sikre fremdrift og opnå synergier hurtigere end ellers muligt, siger Morten Sloth O'Donnell, Vice President for IT Development and Business Applications hos Norlys.

 

Fra specialtilpasning til standardløsninger

Samarbejdet med NNIT skal blandt andet sikre den nødvendige bemanding på de mandskabstunge konsoliderings- og udviklingsprojekter, som Norlys ikke har mulighed for at løfte intent.

– Vi har nogle meget dedikerede folk, der har holdt systemerne kørende 24/7. Men med den størrelse, vi nu bevæger os op i, vil det ikke være effektivt at forsøge at rekruttere nok kvalificerede medarbejdere til sikre driften af de forretningskritiske systemer. Derfor har vi valgt NNIT som samarbejdspartner – ikke mindst på grund af en pragmatisk tilgang til udfærdigelsen af kontrakten og en god forståelse af vores forretning og behov, siger Morten Sloth O'Donnell.

ERP-platformen for Norlys fremover bliver Microsoft Dynamics 365, og her skal NNIT hjælpe med at bygge fremtidens løsninger til Norlys og med at migrere data fra de eksisterende Microsoft-løsninger, som er AX12, AX09, CRM13 og CRM16. Med skiftet til D365 kommer Norlys i højere grad til at kunne betjene sig af standardløsninger og færdige softwarekomponenter, hvor specialtilpasninger og egenudvikling kun bliver nødvendigt i begrænset omfang.


Mere agil digital udvikling

Norlys forventer, at fusionen giver en samlet besparelse på driften på 250 millioner kroner, og samarbejdet med NNIT kommer til at bidrage til den besparelse. Men det primære mål er mere agilitet i den digitale udvikling. Som del af samarbejdsaftalen overtager NNIT et mindre antal medarbejdere fra Norlys, og den tilbageværende afdeling skal arbejde agilt – blandt andet sammen med NNIT.

– Mange medarbejdere vil rigtig gerne arbejde agilt og køre DevOps, men vi har alle brug for vejledning i, hvordan vi konkret skal handle anderledes, med det mål at blive mere effektive og samtidig have det sjovere mens vi laver projekterne. Nu er proppen ved at komme af ketchupflasken og vi oplever fra flere dele af vores forretning et ønske om at gennemføre projekter i det tættere samarbejde som de agile metoder ansporer til. Vi er i gang med en større intern transformation, hvor ledelsesteamet arbejder struktureret med agile teams, og vi har ansat en agil coach, siger Morten Sloth O'Donnell.

Den forbedrede agilitet og tydeligere fokus på forretningsudvikling i it-arbejdet vil kunne mærkes af både medarbejdere og slutkunder i Norlys. Et af de første projekter er en customer engagement platform til Norlys Energi, der klæder medarbejderne på til at finde den optimale løsning for kunderne på el og naturgas. Dette kombineres med en ny selvbetjeningsportal som på sigt skal udvides til hele Norlys. Dermed vil kunderne opleve, at Norlys altid finder det bedste produkt til deres behov og ønsker – uanset hvilket energiselskab de tidligere var kunder i.  


 

 

Torsten Bielefeldt Schlägelberger+45 3075 5117tbsh@nnit.comVice Presidenthttps://www.linkedin.com/in/torsten/Torsten Bielefeldt Schlägelberger

 

 

Måske bliver vi et softwarefirma...http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Måske-Bliver-vi-et-softwarefirma.aspxMåske bliver vi et softwarefirma...
Region H skubber til grænserne med ny teknologihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Region-H-skubber-til-graenserne-med-ny-teknologi.aspxRegion H skubber til grænserne med ny teknologi
De små værdifulde ideer er nøglenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/De-små-værdifulde-ideer-er-nøglen.aspxDe små værdifulde ideer er nøglen
Legacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitethttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Legacy-er-ikke-en-uoverkommelig-barriere-for-agilitet.aspxLegacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitet
Vi har outsourcet markant for at blive mere agilehttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Vi-har-outsourcet-markant-for-at-blive-mere-agile.aspxVi har outsourcet markant for at blive mere agile
Agil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tidhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agil-udvikling-har-halveret-Arlas.aspxAgil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tid
Agile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agile-organisationer-skal-have-tid-til-at-lykkes-og-opbakning-fra-topledelsen.aspxAgile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsen
Et fælles fundament er afgørende for digitaliseringenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Et-fælles-fundament-er-afgørende-for-digitalisering.aspxEt fælles fundament er afgørende for digitaliseringen
Den menneskelige faktor kan være forskellen på digital succes eller fiaskohttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Den-menneskelige-faktor-kan-være-forskellen-på-digital-succes-eller-fiasko.aspxDen menneskelige faktor kan være forskellen på digital succes eller fiasko
Fokus på digitalisering frigør ikke kun interne ressourcer – det øger også værdien for dine kunderhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Fokus-på-digitalisering-frigør-ikke-kun-interne-ressourcer-–-det-øger-også-værdien-for-dine-kunder.aspxFokus på digitalisering frigør ikke kun interne ressourcer – det øger også værdien for dine kunder