Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
< BACK

Vores ambition er at have kunderne med fra starten

Med Torben Høeg Bonde, CIO, Nilfisk

Kundeinvolvering er en helt central del af Nilfisks digitale strategi, for når virksomheden udvikler nye teknologier, er det afgørende at kunne ramme kundernes ønsker og behov. Det skaber nye økosystemer, forklarer Torben Høeg Bonde Bonde, CIO i Nilfisk.

Det kræver en kombination af mod og visioner at kaste sig ud i en digitalisering af en industriel branche med rødder i analoge produkter. Alligevel har Nilfisk sat en ny samlet digital kurs for den globale virksomhed – en strategi, Nilfisks CIO Torben Høeg Bonde Bonde skal være med til at drive sammen med kollegaer på tværs af afdelinger. 

– For Nilfisk og produktionsindustrien er digitalisering nyt. Men der er stor transformation i gang i virksomheden, og vi arbejder på at pege Nilfisk i en mere kundefokuseret retning og udvikle en radikalt anderledes struktur i organisationen, siger han. 


Nilfisk er en organisation med globalt hovedkvarter. Det skal udnyttes i langt højere grad end tidligere – både i forhold til virksomhedens operationsmodel og i udviklingen af produktporteføljen, lyder det fra Torben Høeg Bonde Bonde. Virksomheden har en andel af sit salg på B2C-markedet, men er overvejende en B2B-spiller, og det er her, virksomheden ser de bedste muligheder for at drive innovation.


Strategi: Kundeinvolvering fra start

Design thinking og pretotyping er essentielle elementer i Nilfisks fremadrettede it-strategi, forklarer CIO Torben Høeg Bonde Bonde. Her sker udviklingen i samarbejde med kunden fra begyndelsen – en tilgang, der især skal bruges til at udvikle robotteknologi og selvkørende rengøringsmaskiner til det professionelle marked. Og Nilfisk har allerede de første automatiserede maskiner på markedet. 

– Vores indgangsvinkel er at bygge prototyper og begynde med modeller, som vi bliver eksperter i og kan benytte i resten af sortimentet. Det vil vi gøre i tæt dialog med de største globale kunder, som vi allerede har en relation til, eller dem, som vi kan se et udviklingspotentiale i. Derefter kan vi ekspandere til resten af markedet og fortsat have kunderne med i processen fra start. 

Nilfisks største, globale kunder består typisk af de større rengøringsselskaber, og alle har tilknyttet key account-managers fra Nilfisk, som er i løbende dialog med kunden om deres behov og ønsker. 

– Der foregår en positionering på begge sider, så det handler om at afdække, hvordan vi sammen går i markedet i en styrket udgave, forklarer Torben Høeg Bonde Bonde. 

Hvordan det præcist skal formaliseres, afklarer parterne i samarbejde med det formål at imødekomme kunderne og deres konkrete behov. 

– Det kan godt være, vi går og drømmer om nogle ting, men det væsentlige er at finde ud af, hvad kunderne drømmer om. Ellers er der ikke meget ved de store investeringer, siger han.


Data som motor

En ting er automatisering af rengøringsmaskinerne. Noget andet er connectivity og data. De områder skal fremadrettet spille sammen, lyder meldingen fra Nilfisk: 

– Kunderne forventer, at vores maskiner kan arbejde sammen med andres produkter. Samtidig kan vi bruge data til dokumentation og optimering og stille det til rådighed for vores kunder. Data er med andre ord noget, vi vil arbejde systematisk med i Nilfisks digitalisering.


Indtænk nye økosystemer i forretningen

Den digitale strategi og de nye teknologiske muligheder har affødt et behov for nye løsninger – internt, men i særdeleshed også eksternt. 

– Det, der ikke er en kernekompetence for os, vil vi insource fra partnere, for vi forventer ikke at gøre det hele selv, men vil i stedet skabe et nyt økosystem, forklarer Torben Høeg Bonde Bonde og uddyber: 

– I det nye univers ønsker vi partnere, som har styr på nogle teknologier og innovative tiltag, som vi kan drage fordel af uden selv at eje teknologierne. For eksempel vil vi ikke udelukkende selv sidde med spidskompetencen inden for robotteknologi, men finde partnere, som er mestre på feltet og invitere dem ind i vores økosystem for at supplere vores egne kompetencer. Det samme gælder for software, hardware, connectivity og data.


Digitale facts om Nilfisk

  • Tiden er overordnet set løbet fra de store, langsigtede projekter, der kører efter en flerårig plan. Derfor vil Nilfisk fremadrettet arbejde mere agilt og kigger blandt andet på DevOps for at åbne op for en mere innovativ arbejdsgang, hvilket forventes at sive ind i de større projekter.

  • For at den agile indsats skal lykkes, er det ifølge Torben Høeg Bonde Bonde vigtigt, at der etableres en robust, sammenhængende platform til at understøtte fremtidige projekter og selskabets nuværende løsninger.

  • Hidtil har Nilfisk målt den ”almindelige” drift på parametre som tid samt tilfredshedsgrad, mens projekter primært er blevet vurderet ud fra tidsforbruget, kvalitet og overholdelse af budget. Fremadrettet vil Nilfisk i højere grad udnytte sine digitale kompetencer og fokusere mere på shared value i løbet af projektet.


Torben Høeg Bonde Bondes bedste tips til CIO’s, der vil rykke den digital transformation mod næste niveau

  • Et godt råd til industrielle virksomheder, som skal ud på samme digitaliseringsrejse, er, at de ikke skal digitalisere alt for digitaliseringens skyld – det skal give mening og understøtte forretningen. Når der er en analog kerneforretning, og det er dér, man tjener pengene, skal man ikke lade sig forblænde af teknologi.

  • Dertil er det vigtigt at tage nogle chancer og være modig, for der er ingen safe way to heaven.


Er din organisation Digital at Scale?

Forventningsbarometeret går i år i dybden med danske og internationale virksomheders muligheder for og parathed til at skalere deres digitale initiativer. Hvilke forskelle er der – og hvor? Og hvad kræver det, strategisk, teknologisk og organisatorisk, at skalere sin digitale indsats? Vi kalder det Digital at Scale.

Udfyld formen nedenunder, for at hente rapporten og læs mere om resultaterne og resten af CIO artiklerne

 

 

Brian Troelsen+45 3079 5933 btrl@nnit.comBusiness Development Director https://dk.linkedin.com/in/brian-troelsen-693b38Brian Troelsen

 

 

Måske bliver vi et softwarefirma...http://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Måske-Bliver-vi-et-softwarefirma.aspxMåske bliver vi et softwarefirma...
Region H skubber til grænserne med ny teknologihttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Region-H-skubber-til-graenserne-med-ny-teknologi.aspxRegion H skubber til grænserne med ny teknologi
De små værdifulde ideer er nøglenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/De-små-værdifulde-ideer-er-nøglen.aspxDe små værdifulde ideer er nøglen
Legacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitethttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Legacy-er-ikke-en-uoverkommelig-barriere-for-agilitet.aspxLegacy er ikke en uoverkommelig barriere for agilitet
Vi har outsourcet markant for at blive mere agilehttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Vi-har-outsourcet-markant-for-at-blive-mere-agile.aspxVi har outsourcet markant for at blive mere agile
Agil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tidhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agil-udvikling-har-halveret-Arlas.aspxAgil udvikling har halveret Arlas digitale go-live tid
Agile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Agile-organisationer-skal-have-tid-til-at-lykkes-og-opbakning-fra-topledelsen.aspxAgile organisationer skal have tid til at lykkes – og opbakning fra topledelsen
Et fælles fundament er afgørende for digitaliseringenhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Et-fælles-fundament-er-afgørende-for-digitalisering.aspxEt fælles fundament er afgørende for digitaliseringen
Den menneskelige faktor kan være forskellen på digital succes eller fiaskohttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Den-menneskelige-faktor-kan-være-forskellen-på-digital-succes-eller-fiasko.aspxDen menneskelige faktor kan være forskellen på digital succes eller fiasko
Fokus på digitalisering frigør ikke kun interne ressourcer – det øger også værdien for dine kunderhttp://www.nnit.dk/ArtiklerOgOfferings/Sider/Fokus-på-digitalisering-frigør-ikke-kun-interne-ressourcer-–-det-øger-også-værdien-for-dine-kunder.aspxFokus på digitalisering frigør ikke kun interne ressourcer – det øger også værdien for dine kunder